Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Spelapparna en framtidsmarknad för Bonnier Digital

Publicerad: 2 Maj 2011, 06:20

Med spelapparna testar Bonnier nya marknader där betalningsviljan redan finns, enligt Björn Jeffery som är chef för spelstudion Toca Boca. Vid årsskiftet ska de ha släppt 20 - 25 stycken.


Ämnen i artikeln:

Toca Boca

Bonnier startade spelstudion Toca Boca i januari i år. Förra veckan släppte de sin tredje spelapp, eller leksaksapp som Björn Jeffery föredrar att kalla det.

Den heter Toca Doctor, kostar 1 dollar, och innehåller spel och pyssel med doktorstema för barn över 3 år.

Apparna skiljer sig från annat som Bonnier gör genom att de produceras direkt för en global marknad. Toca Doctor lanserades på 90 marknader samtidigt, säger Björn Jeffery.

Enligt honom är det en förutsättning för att det ska fungera, eftersom den svenska marknaden är för liten.

Hur går försäljningen?

Ganska bra faktiskt, vi har sålt i minst 50 länder, och fått mycket uppmärksamhet.

Björn Jeffery vill inte släppa några försäljningssiffror än, inte heller estimera hur stort affärsområdet skulle kunna bli i framtiden.
Däremot säger han att Toca Boca kommer att fortsätta släppa nya appar i snabb takt. Vid årsskiftet ska de ha släppt 20 – 25 stycken om man räknar Iphone och Ipadversioner separat, enligt Björn Jeffery.

Vi tror att det finns en marknad för applikationer för barn på pekskärmar. Ett barn har lättare att navigera med pekskärm än med datormus och skärm, och barnprodukterna har inte riktigt hängt med i utvecklingen, så vi ser ett hål i marknaden här.

Produkterna marknadsförs med en mix av egna kanaler, mobilbanners och Facebook.

Det finns en stor uppsida i globala appar, om de skalar bra så skalar de extremt bra.

Men det största värdet, enligt Björn Jeffery, kan vara att apparna kommit ut på marknaden på ett annat sätt än Bonniers andra produkter.

Den stora insikten, som kanske kan komma att förändra Bonniers, är att vi skapar något nytt där vi redan vet att vi har en betalningsvilja. Annars brukar det vara tvärtom, att vi har en produkt och sedan skapar vi en betalningsvilja. Det förhållningssättet skulle kunna betyda mycket.

Bonniers spel så här långt:

Helicopter Taxi:
http://www.youtube.com/watch?v=Jy9_s8dNqec

Toca Tea Party
http://www.youtube.com/watch?v=n584x01eftg

Toca Doctor (och Toca Doctor HD)
http://www.youtube.com/watch?v=yQSvWYOhlNk

Spelstudion som gör spelen: http://tocaboca.com

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Toca Boca

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.