Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Speedway-satsning ska locka storpublik

Publicerad: 26 April 2019, 11:11

Foto: Wikimedia.

NTM och Mittmedia köper tillsammans rättigheterna till över 30 matcher i speedwayens elitserie. "Tittningen ökar stadigt", säger Mattias Wallström på Mittmedias sport.


Ämnen i artikeln:

NTMMittmedia

Mittmedia fortsätter att satsa på lokal sport – denna gång tillsammans med NTM. Bolagen har tillsammans köpt sändningsrättigheter till över 30 matcher i Speedwayens elitserie med lag från de två koncernernas bevakningsområden. Prislappen är hemlig. Redan förra året sände man matcher från Speedway-elitserien. Mattias Wallström på Mittmedia säger att tillstånden både lokar nya prenumeranter och ger mervärde för de befintliga.

– Vårt primära mål är att ge våra läsare den bästa livesporten och det vi ser engagerar är våra lokala lag. Vi ser det som en av våra viktigaste delar i vår läsaraffär digitalt, säger han.

.Konveteringar till nya prenumeranter har sedan bolaget började sända sport minskat något, men antalet tittade timmar ökar stadigt, säger Mattias Wallström

– Vi har inte samma tillväxt av prenumeranter som vi hade tidigare, även om det fortfarande är bland det som konverterar bäst. Men tittningen ökar stadigt, och det betyder att de kunder som vi har börjar upptäcka det mer, säger Mattias Wallström.

Speedway är bland de största satsningen på sport som Mittmedia gjort. För att det ska gå ihop sig räknar man med att dra mellan 2.000 och 3.000 startade strömmar per sändning i snitt.

– Det beror lite på hur bra det går för lagen också, som det alltid är med sport, säger Mattias Wallström.

Utöver livevisningarna ger avtalet också möjlighet att sända highlights och att använda material från matcherna i rapporteringen efteråt. Sändningarna produceras av Elitserien via ett boalg, som även visar matcherna via en Pay-per-view-tjänst.

Mittmedias nya ägare Amedia, som köpt bolaget ihop med Bonnier, sänder lokal sport i ännu större utsträckning än Mittmedia. Mattias Wallström ser möjligheter att utveckla deras sändningar tillsammans med Amedia framöver.

Tidigare har Medievärlden rapporterat att Mittmedia tillsammans med Gota Media, Norran och NTM satsat på Elitettan i damfotboll. Mattias Wallström säger att de nu för dialog med flera andra ligor om framtida sändningsrättigheter.

– Det är hockey, bandy, innebandy, basket och så vidare. Vi tittar runt på de flesta, säger Mattias Wallström.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

NTMMittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.