Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Spårvagnsgranskning går som på räls

Publicerad: 27 Februari 2013, 13:59

Det blev en succé att be läsarna om hjälp. Det menar GP:s nyhetschef Anders Goliger. Tipsen har redan börjat komma och han räknar med att toppa morgondagens tidning med spårvagnsgranskningen.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

I morse gick GP ut och bad om läsarna om hjälp. Hur gick upphandlingen av spårvagnar från den italienska spårvagnstillverkaren Ansaldobreda till egentligen?

Ett 20-tal läsare har redan grävt ner sig i dokumenten. Och de har kommit med ett antal intressanta nyheter och tips om uppföljningar utifrån det som lagts ut.

Jag vet att vi inte är först med att göra så här. Men det är första gången för oss, säger Anders Goliger.

Och det är riktigt kul att vi kan granska en så stor lokal fråga med läsarnas hjälp.

Det är en stor mängd dokument som GP har. Och det är en både komplicerad, komplex och omfattande historia att sätta sig in i. Affärsjuridik, tekniska specifikationer och upphandlingsförfaranden på hög nivå.

Vi behöver helt enkelt hjälp av fler ögon.

Men det betyder inte att GP frånhändar sig det journalistiska arbetet.

Vi behövs som filter och det är här som det blir journalistik av det som kommer fram. Inte minst tack vare Ulf Nyström som har en grundmurad kompetens på det här området och är ovärderlig i att förvandla teknik-prosan till journalistik.

Hittills har GP lagt upp ett 100-tal sidor om spårvagnsaffären på sajten.

Morgondagens tidning kommer sannolikt att toppas med något om spårvagnsgranskningen. Men exakt vad vet inte Anders Goliger ännu.

Det kan nog bli något om att vi får ny hjälp med tolkningen. Vi har inte något konkret som att Här blev den och den mutad. Ännu.

GP ber läsarna om hjälp att granska spårvagnsaffären

Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.