Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Sörmlands Medias nyhetsappar når 20 000 användare

Publicerad: 31 Augusti 2017, 09:20

Jens Werner, onlinechef på Sörmlands Media AB, där tidningarna Eskilstuna-Kuriren, Strengnäs Tidning, Katrineholms-Kuriren och Södermanlands Nyheter ingår.

Nyhetskoncernens appar har sedan lanseringen för drygt två månader sedan lockat långt fler användare än man hade räknat med. "Målet är att ha den bästa lokaltidnings-appen i Sverige", säger Sörmlands Medias onlinechef Jens Werner. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-KurirenKatrineholms-KurirenSödermanlands Nyheter

I slutet av juni släppte Sörmlands Media sina nyhetsapplikationer för mobiltelefon och surfplatta. I dag, drygt två månader senare, har apparna laddats ned av 20 000 användare.

– De har gjort succé. Siffran är mycket högre än vi någonsin kunnat föreställa oss, säger Jens Werner som är onlinechef på Sörmlands Media AB där titlarna Eskilstuna-Kuriren, Södermanlands Nyheter, Katrineholms-Kuriren och Strengnäs Tidning ingår.

Antalet nedladdningar glädjer honom. Men framför allt är han nöjd över hur apparna mottagits.

– Väldigt många läsare har pushfunktionen aktiverad, det visar att vi gör rätt.

Intresset för pushnotiser är stort, berättar Jens Werner. Samtidigt är det viktigt att inte använda funktionen i onödan. För då riskerar man att användarna avinstallerar appen.

– Det ska vara en aktiv app som har det senaste och det bästa, men man får inte ”överpusha”. Det är lätt att se effekterna av pushar och därmed pusha för mycket, den fällan ska vi inte gå i.

På Sörmlands Media följer man siffrorna och trafiken noga för att kunna vara relevant i längden. Dramatiska nyhetshändelser är det användarna vill ha allra mest. Och Jens Werner konstaterar att det har blivit viktigare att få ut nyheterna snabbt. Det eftersom lokaltidningarna i dag inte bara tävlar om läsarna med de lokala konkurrenterna utan också med medier på riksplanet. Inte minst kvällstidningarna.

– Är man en mediemänniska som gillar nyheter har man ofta någon eller ett par nyhetsappar installerade. Och ligger vi efter riksmedierna när det händer något i vårt bevakningsområde så ser det inte vidare bra ut. Vi ska vara först, bäst och korrekta med nyheter härifrån.

I appen finns också e-tidningen. Och oväntat många läser papperstidningen digitalt, berättar Jens Werner.

Vad säger det om era läsare?

– Vi var ju ganska sena vad gäller digitala tjänster som nyhetsapp. Möjligtvis har det skapat en tradition av print. Men vi ser en tydlig svängning med allt högre antal inloggade läsare på mobilt och desktop. Vi var kanske inte först med nyhetsapp, men målet är att ha den bästa lokaltidnings-appen i Sverige.

Under hösten fortsätter arbetet med att utveckla appen. Jens Werner berättar att nästa steg är ge läsarna möjlighet att få ämnespushar som sport, dessutom vill han kunna ställa in pushar efter geografi.

– Det tror jag kommer att bli väldigt viktigt för oss som lokaltidning. Att bo i ett litet samhälle och få nyhetspushar om det som händer just där du bor är oslagbart. Ju närmare vi kommer läsaren, desto bättre.

Jenny Hoflund Bergvall, privatmarknadschef och tillförordnad företagsmarknadschef på Sörmlands Media, säger till Medievärlden att de kommer att fortsätta lansera nyhetsappen brett i flera kanaler. Hon är också glad över att lanseringen varit lyckad och berättar vidare att även andra digitala satsningar gett resultat.

I början av sommaren slog Sörmlands Media på en frekvensmodell på sajterna. Samtidigt lanserades en digital-/surfprenumeration för 99:-/månaden exklusive e-tidningen (inkl e-tidningen 148:-/mån) och då infördes också betalning via Klarna. Nu visar Sörmlands Medias egna färska siffror att försäljningen av digitala prenumerationer tredubblats de senaste nio veckorna:

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.