Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sörmlands Media tar ny mark digitalt

Publicerad: 28 September 2018, 06:16

Jens Werner, onlinechef på Sörmlands Media AB, där tidningarna Eskilstuna-Kuriren, Strengnäs Tidning, Katrineholms-Kuriren och Södermanlands Nyheter ingår. Foto: Mikael Andersson

Sörmlands Media har ökat de digitala prenumerationerna med 129 procent det senaste året. Samtidigt har antalet inloggade läsare mer än fördubblats. Onlinechefen Jens Werner berättar om koncernens digitala framsteg.


2018 har varit ett händelserikt år för Sörmlands Media, där titlarna Eskilstuna-Kuriren, Strengnäs Tidning, Katrineholms-Kuriren och Södermanlands Nyheter ingår. Nyligen blev det klart att en av Sveriges största mediekoncerner, NTM, köper Sörmlands Media. Under året har också koncernens tidningar utsetts till Årets dagstidning och Årets redaktion.

Parallellt med detta pågår ett intensivt digitalt utvecklingsarbete som visat sig vara framgångsrikt. Enligt koncernens egna siffror har de digitala prenumerationerna ökat med 129 procent det senaste året. Samtidigt har antalet inloggade läsare mer än fördubblats. Av användarna tillåter 60 procent pushnotiser och en fjärdedel av befolkningen i respektive tidnings spridningsområde har laddat ned koncernens nyhetsappar.

Onlinechefen Jens Werner berättar vad han tror ligger bakom framgången.

– Vi har varit otroligt noga med hur vi arbetar med innehållet och hur vi presenterar det för läsarna. Vi jobbar utifrån ett tydligt innehållsfokus som handlar om att inte bara göra allt utan göra det vi faktiskt tror på – och våga välja bort det andra.

En siffra Jens Werner är särskilt stolt över är att andelen sidvisningar i nyhetsapparna har ökat med 75 procent sedan ett halvår tillbaka.

– Det är väldigt roligt att folk gillar att använda ett program vi själva byggt.

Framför allt tror han att användaranalyserna har bidragit till att nyhetsapparna växt så i popularitet.

– Vi tittar på hur många procent som öppnar respektive push och hur länge de stannar kvar. På så sätt ser vi vad som fungerar och inte.

Av analyserna har det bland annat framgått att läsare utan sportintresse över huvud taget inte öppnar pushar på det temat, medan sportintresserade verkar kunna få hur många som helst utan att tröttna.

– Därför lanserade vi en särskild sportpush. På så sätt kan de som vill få obegränsat med pushar medan de som riskerar att bli irriterade slippa.

Samtidigt, framhåller Jens Werner, gör man sig själv en otjänst om man stirrar sig blind på siffrorna.

– Det finns mycket att lära genom att analysera användarbeteende. Men man måste hela tiden behålla sin redaktionella känsla för att kunna fortsätta erbjuda en bredd i ämnen.

När appen var relativt ny framhöll du vikten av att inte ”överpusha”. Hur ser du på det i dag?

– Jag tror att det finns en större acceptans för mängden pushar i dag och i takt med det har vi nog också börjat pusha mer. Men vi väljer fortfarande våra pushar med omsorg vilket jag tror kan förklara en del av vår digitala framgång. Vi pushar inte om vad som helst för att driva massa klick.

Då sade Jens Werner också att målet är att ”ha den bästa lokaltidnings-appen i Sverige”. I dag är de nära, säger han:

– Vi ligger i alla fall väldigt bra till. Vi får mycket beröm för att appen är så snabb och ren. Så med risk för att låta kaxig måste jag ändå säga att jag tycker att det är en av de bästa.

Läs också

Lennart Foss om köpet av Sörmlands Media (2018-09-11)

NTM köper Sörmlands Media (2018-09-11)

Sörmlands Medias vd om vinsten (2018-04-13)

Sörmlands Medias nyhetsappar når 20 000 användare (2017-08-31)

Framgång för KK:s nya app (2017-03-02)

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.