Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Söndagsvännerna skiljs åt – Skånskan satsar på egen tidning

Publicerad: 3 September 2009, 04:49

Ett 20-årigt tidningssamarbete upphör vid årsskiftet då Sydsvenskan och Skånska Dagbladet går skilda vägar. För Skånskans del innebär detta att man nu skissar på en egen söndagstidning. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Tidningarna har samarbetat genom att man gör en gemensam söndagstidning, som trycks av Sydsvenskan (med byte av logga och ledarsida), med därtill hörande annonsavtal.

För avtalet betalar Skånskan en del, men framför allt drar man in rejält med pengar på söndagsannonseringen. Att ha Skånskan med på vagnen på söndagar ökar å andra sidan Sydsvenskans räckvidd med ca 25 procent.

Avtalet är uppsagt av Sydsvenskan, löper ut i år och förnyas inte.

– Vi kan tänka oss samarbete i någon annan form – men någon gemensam söndagstidning blir det knappast, säger Sydsvenskans vd Johan Ståhl

– Det blir nyttigt att stå helt på egna ben, säger Skånskans vd Thomas Grahl.

Någon ny samarbetspartner på gång?

– Det kan man aldrig utesluta.

Till saken hör att de två tidningarna ligger i en mångmiljontvist som gäller just söndagsannonseringen. Enkelt uttryckt tycker Skånska Dagbladet  att man får för liten del av annonskakan på söndagarna. Tvisten har hänskjutits till en skiljenämnd som väntas komma med ett utslag i slutet av året.

Skånskan räknar med att även efter årsskiftet komma ut på söndagarna.

– Antingen gör vi en egen söndagstidning eller låter vi någon annan göra den, säger Thomas Grahl, som i övrigt inte närmare vill precisera söndagsplanerna.

En annan effekt för SkD av det slopade samarbetet är att man blir ”fullvärdig medlem” i annonspaketetet Hela Skåne.

– Nu är vi med i Hela Skåne just p g a samarbetet med Sydsvenskan. Efter årsskiftet är vi med på lika villkor – det är vi inte i dag, säger Thomas Grahl.

Förtydligande: Annonssamarbetet mellan Sydsvenskan och Skånska Dagbladet gäller i första hand vardagsannonseringen där Sydsvenskan säljer Skånskans annonser. Det är det avtalet som är uppsagt och det är också det avtalet som det föreligger en tvist om. Annonsintäkterna från den gemesamma söndagstidningen är enligt Thomas Grahl inte särskilt stora.
Lars Ohlander

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.