Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sommarens medienyheter i korthet

Publicerad: 16 Augusti 2013, 10:07

Medievärlden sammanfattar sommarens viktigaste medienyheter med länkar till de bästa källorna.


HD:s tv-sändningar slocknade

Fredag 16 augusti sände 24HD sin sista nyhetssändning.Nu ska allt fokus läggas på rörligt i digitala kanaler. Läs mer på hd.se och i Medievärldens tidigare artiklar.

UNT köper konkurrent och lägger ner egna gratistidningen

Upsala Nya Tidning köper Uppsalatidningen av Direktpress och flyttar in sina gratistidningar Sigtunabygden och Knivstabygden i Direktpresskedjan. UNT lägger samtidigt ner sin dagliga gratistidning 18 minuter. Tidningens publisher Hanna Stjärne förklarar nedläggningen med att läsarna går över till mediehusets digitala produkter. Läs mer på unt.se och direktpress.se.

Medieinvesteringarna minskade under sommaren

De mediebyråförmedlade investeringarna minskade med 9 procent i juni och 8 procent i juli. Print backade med 23 procent, kvällspress med hela 45 procent. Se juni här och juli här.

SVT:s sponsring ökade

Under 2012 ökade SVT:s sponsringsintäkter med 55 procent till 38,6 miljoner, men i år kommer de att minska, enligt SVT:s sponsringschef Stina Björk. Läs mer på dagensmedia.se.

Nya chefredaktörer i Sundsvall

Anders Ingvarsson blev chefredaktör för Dagbladet för mindre än ett år sedan. Nu byter han tidning inom Mittmediakoncernen och blir chefredaktör på Sundsvalls Tidning efter Mats Åmvall. På Dagbladet ersätts han av Patricia Svensson som idag är nyhetschef på tidningen. Läs mer på st.nu och i Medievärldens tidigare artiklar.

Expressen gör live-tv åt TV4

Expressen kommer att göra live-tv åt TV4. Nyhetsbolaget kommer att fortsätta vara huvudleverantör även av livebevakningar, enligt TV4. Läs mer på Tv4.se, Expressen.se. och på Thomas Mattssons blogg.

Amazons grundare köper Washington Post

Jeff Bezoz, grundare av ehandelsgiganten Amazon, köper Washington Post. Martin Jönsson skriver i en analys på Medieormen om Jeff Bezoz förmåga att ta betalt för digitala produkter.

Mittmedia vände till vinst

Mittmedias omsättning minskade något till 1 421 (1 549) miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade till 77,4 (-17,4) miljoner. Koncernen har lyckats sänka  kostnaderna för externa inköp och bemanning samt för tryckeriverksamheten, enligt koncernchefen Thomas Peterssohn. Läs mer på dagensmedia.se.

Bold avvecklas

Bonniers tryckerikoncern Bold avvecklas. Tryckeriverksamheten fortsätter i de tre dotterbolagen: DNEX i Akalla, Sydsvenskan Tryck i Malmö och Borås Tidning Tryckeri i Borås, skriver Mediatrender.

Schibsted tappade andra kvartalet

Schibsteds resultat (EBITDA) andra kvartalet blev 76 (142) miljoner. Omsättningen 1 036 (1 082). De tryckta tidningarna drog ner resultatet medan de digitala verksamheterna ökade. Aftonbladets omsättning minskade till 519 (590) och resultatet till 55 (98) miljoner kronor. Svenska Dagbladets omsättning minskade till 273 (278) och resultatet till 4 (12) miljoner. Schibsted Tillväxtmedier omsatte 254 (244) och gjorde ett resultat på 24 (30) miljoner. Enligt pressmeddelandet har investeringar i Tillväxtmedier också påverkat resultatet negativt under andra kvartalet. Läs mer på Schibsted.no och ladda ner rapporten här.

Östrans bilar attackerades

Fyra av Östrans bilar vandaliserades efter att tidningen skrivit om ett kriminellt ungdomsgäng. Läs mer på ostran.se.

Nya upplageregler för dagspress

TS upplageregler förändras från årsskiftet. Tidningar som är rabatterade med 50 – 99 procent har tidigare räknats som Friexemplar. Nu räknas de in under abonnerade exemplar istället. (Se grafik på ts.se) Förändringen påverkar endast TS-upplagan och inte hur presstödsupplagan beräknas.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.