söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Sommaren i korthet

Publicerad: 9 augusti 2010, 07:53

De sköna dagarna är över. Dags att kavla upp ärmarna och ta tag i verkligheten igen. Här är en liten uppdatering om vad som hänt sedan midsommar. (Uppdaterad)


I slutet av juni kom siffror från IRM som berättade att reklammarknaden i Sverige klarade sig bäst 2009 jämfört med övriga nordiska länder. Här var tappet 12,5 procent sämst gick det i Norge där tillbakagången var 15 procent.

Då presenterades också regeringens förslag på förändringar för taltidningsverksamheten. Bland annat vill den att alla på sikt ska produceras med hjälp av talsyntes.

Katarina Ekspong tar över som tidningschef på Norrtelje Tidning. Hon har varit chefredaktör där sedan 2007. Medievärldens porträtt på henne hittar du här.

Aftonbladet publicerade uppgifter om att Sven Otto Littorin köpt sex. Det ledde bland annat till att han hoppade av som arbetsmarknadsminister och att två personer anmälde tidningen till Justitiekansler Anna Skarhed för grovt förtal. Anmälningarna lades senare ner då de måste komma från den berörde. I en enkät i SvD kommenterar fyra ansvariga utgivare hur de tycker att de skött rapporteringen.

V-tab sålde i början av juli sin nyinköpta tryckerifastighet i Vimmerby till samma företag som nu äger den nya anläggningen i Härryda.

Expressens legendariske chef Edgar Antonsson avled. Han jobbade på tidningen i 30 år, främst som nattchef.

Stampen köpte modesajten Devote.se där alla som vill kan blogga om livsstil, mode och skönhet. Över 70 000 personer utnyttjar den möjligheten. Sajten har över 400 000 unika besökare i veckan.

Konkurrensverket godkände i mitten av juli TT:s och Norsk Telegrambyrås köp av nyhetstjänsten Retriever av Schibsted. Affären presenterades för ett år sedan.

MTG ökade sitt resultat andra kvartalet med 23 procent jämfört med samma period i fjol. Ökad efterfrågan på tv-reklam i bland annat Skandinavien gjorde att vinsten efter skatt blev 522 miljoner kronor för perioden.

EU-kommissionen godkände den 20 juli de svenska presstödsreglerna. Svenska Dagbladet och Skånska Dagbladet tappar omkring 15 miljoner kronor vardera. Medievärldens temasida om presstödet hittar du här:

Expressens siffror för 2009 presenterades i slutet av juli. Det blev ett tapp på 83 miljoner kronor då rörelseresultatet blev 55 miljoner kronor. Siffror som ledningen ändå är nöjd med med tanke på bland annat lågkonjunkturen och den stora finansoron som präglade året.

Sajten Wikileaks släpper ett omfattande material om och från kriget i Afghanistan. Att de hemliga militärrapporterna läckte ut väckte stor vrede i USA. Sajtens trafik kommer via servrar i Sverige för att den ska skyddas av det svenska meddelarskyddet men eftersom man inte har något utgivningsbevis omfattas man förmodligen inte av det.

1 augusti fick Sverige en ny reklamlag. Den innebär att de kommersiella tv-bolagen nu får sända reklam tätare än var 20:e minut. Även reglerna för produktplaceringar ändrades.

Bonnier lägger ner Glamour. Oktobernumret blir det sista med Bonnier Tidskrifter som utgivare. Orsaken är enligt vd Ulrika Saxon strategiska överväganden.

Dagens Nyheters resultat för 2009 blev ett minus på omkring 100 miljoner kronor. Intäkterna minskade med 251 miljoner och rörelseförlusten blev hela 310 miljoner kronor. För 2010 kommer det dock att bli svarta siffror tror tidningens publisher Gunilla Herlitz. Mer om DN här:

Debattsajten Newsmill gick 8 miljoner back första året. Sajten fick också stark kritik sedan man bad sina läsare svara på sina känslor för romer i Sverige. Ett publicistiskt misstag enligt ansvarig utgivare Leo Lagercrantz.

Fokus förbättrar resultatet något men går fortfarande med rejäl förlust. Omsättningen för 2009 blev 22,7 miljoner kronor, resultatet -12,9 miljoner kronor (-13,4 2008)

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev