Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sökmotoroptimering granskas av TS

Publicerad: 13 December 2006, 10:35

Sökmotormarknadsföringen ökar kraftigt, men det är en omogen marknad. Ett Klondyke för oseriösa aktörer som använder fula grepp mot varandra och täljer guld ur köparnas okunskap, enligt Per-Olof Sundqvist på TS som reviderar företagen.


Det finns många skäl att hålla koll på företag som jobbar med sökmotoroptimering. Dels lovar vissa företag ibland saker de omöjligt kan hålla.
– En del företag lovar en viss placering på organiska (icke köpta) länkar vilket är helt omöjligt. Inte ens Google kan lova det eftersom algoritmerna förändras, säger Per-Olof Sundqvist, affärsrådgivare på digitala medier på TS.

Dels handlar sökmotoroptimering om att tänja på gränserna för det tillåtna, går företagen för långt kan kundens varumärke bannlysas från Google, vilket bland annat hänt SAS Radisson och BMW.
– Men den här revideringen gör vi främst för de små och mellanstora företagen, som ofta inte har den här kompetensen. En säljare kan lätt sälja in en tjänst, som i värsta fall skadar företagets verksamhet, säger Per-Olof Sundqvist.

År 2004 skedde den första revsionen, av företaget Relevant Traffic. Då bildades också en arbetsgrupp för att ta fram ett regelverk för företag som sysslar med sökmotoroptimering. I gruppen ingår några av de största SEO-företagen (sökmotoroptimeringsföretagen), förmedlare och annonsörer. Reglerna har kommit i tre steg:

1. Redovisningsregler för statistik. Trafiken ska delas upp efter om den kommer från organiska/köpta länkar och från vilken typ av köpta länkar. Går det inte att särredovisa ska det tydligt framgå vad som kan ingå.

2. Kundpolicys. Företagen ska ta fram en kundpolicy, som tydliggör vad kunden ska kunna förvänta sig av tjänsten. Policyn följs upp genom intervjuer med slumpvis utvalda kunder.

3. Arbetsmetoder. Metoder som ligger på gränsen är bland annat cloaking (dubbla versioner av sidorna) och länkfarmer . Sökmotorernas regler förändras hela tiden så TS regler måste vara flexibla. En regel är att ett företag inte får länka från kundens hemsida utan skriftlig tillåtelse.

Hittills har fem av de större företagen inom sökmotoroptimering gått med: iProspect, Relevant Traffic, Notabene, Jajja och MediaAnalys. Per-Olof Sundqvist uppskattar att det totalt finns 20-30 renodlade SEO-företag  i Sverige. De företag som är med har upplevt det som positivt att få feedback genom intervjuerna.
– När kunderna upplever att det fungerar väldigt bra förmedlar vi det vidare till företaget. De här företagen gör ett hantverk, de är inte bara trafikslussningsmaskiner. Men om de misslyckas kan det skada både köparen och dem själva, säger Per-Olof Sundqvist.

För att nå ut med sin revidering tänker TS marknadsföra sin revideringstjänst – via sökmotorer.
– Många potentiella kunder söker efter de här tjänsterna i sökmotorer, därför vill vi hamna högt upp i de sökningarna, säger Per-Olof Sundqvist.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.