Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sofia Wadensjö Karén säljer fler tidningar än hela tidskriftsbranschen

Publicerad: 7 September 2009, 05:47


Vad tar du med dig från tiden på Tidningen Södermalm och Hallandsposten?

– Från Tidningen Södermalm tar jag med mig att ett starkt, sammansvetsat gäng med mycket olika personligheter kan göra underverk  bara vi-känsla finns och allas idéer är lika mycket värda. Från Hallandsposten tar jag med mig den svåra konsten att skriva så att det engagerar läsarna på riktigt.

När bytte du senast jobb, och var kom du då från?

– Mellan mina två barn frilansade jag. Efter mitt andra barn gick jag  direkt från mammaledigheten till ett reportervik på Söndag. Det var sex år sedan.

Hur ofta ska man byta jobb – och varför?

– Själv har jag märkt att jag jobbar i två-årscykler. Första året ser jag allt med nya ögon och lär mig nya saker varje dag. Det är utvecklande både för en själv och för organisationen eftersom man inte fastnat i några ”såhärharvialltidgjort”. Efter det första året vågar man ta ut svängarna mer, kreativiteten är som allra starkast. Det kan givetvis hålla i sig även under tredje och fjärde året. Men för egen del har jag hittills känt att jag då gärna går vidare.

Bjuda upp eller bli uppbjuden, vilket fungerar bäst?

– Är det party så älskar jag att dansa och hinner sällan bli uppbjuden innan jag redan står på dansgolvet.

Ett jobb du skulle vilja göra?

– Just nu kan jag inte se något annat än drömjobbet som featurechef på Aftonbladet. Ta bara en sådan sak som att vi säljer fler tidningar per år än hela tidskriftssverige tillsammans.

Ditt roligaste uppdrag hittills?

– Att starta lördagsbilagan Härligt hemma och sedan kontinuerligt utveckla den.

Arbetskamraten du skulle vilja jobba med igen?

– Janne Stohr som var min kollega på både Laholms tidning och Hallandsposten. Han är en person som aldrig kommer med det förväntade  och – viktigast av allt – som man skrattar tillsammans med.

Vad är det viktigaste för att göra bra feature?

– En egen tonträff. Att ha en personlig röst.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.