Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sofia OO om Aftonbladets resultat

Publicerad: 4 November 2016, 08:27

I dag presenterades Schibsteds rapport för årets tredje kvartal. Aftonbladet minskade omsättningen och rörelseresultatet. Samtidigt ökade tidningens digitala intäkter och print minskade mindre än väntat.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénSchibstedAftonbladet

Schibsteds senaste kvartalsrapport visar att Aftonbladets omsättning minskade från 471 till 464 miljoner. Jämfört med samma period förra året minskade också rörelseresultatet med 2 miljoner till 61 miljoner.

Samtidigt ökade tidningen sina digitala intäkter och upplageintäkterna minskar mindre (8,5 procent) än förväntat i 2016 års budget, vilket beskrivs som en effekt av högre försäljning av både huvudtidning och magasin.

Sofia Olsson Olsén, publisher på Aftonbladet, kommenterar resultatet i ett mejl till Medievärlden. Hon överraskades av – och är mest nöjd över – utvecklingen på printsidan:

”Det kan låta lite udda i dessa digitala tider, och med den tillväxt vi har och ska ha online, men jag är nog ändå mest nöjd med de intäkter vi har på print. Print är en väldigt viktig affär för oss och det arbete som nu pågår för att stärka oss ännu mer mot vår målgrupp visar sig redan ge resultat. Jag är nöjd med mycket annat också, men just print är ekonomiskt så viktigt för oss.”

Vad är du mindre nöjd med?

”Så klart är jag mindre nöjd med att vi tappar något i resultat enskilt kvartal jämfört mot föregående år – fast vi tar ju i och för sig igen det ackumulerat. Men jag är en tävlingsmänniska, jag vill vinna varje lopp.”

Vad har ni störst fokus på framåt?

”Att fortsätta vara Sveriges primära nyhetskälla, vad gäller både nyheter, sport och nöje. I det ingår så klart även våra strategiska områden Plus – betald journalistik online – och TV”

Och Sofia Olsson Olsén har höga förväntningar på nästa kvartal:

”Att vi över året går ut med ett resultat som ”nailar” budget och ackumulerat slår fjolåret. Det gör vi genom att fortsätta göra den mest angelägna journalistiken för Sveriges befolkning i alla kanaler. Låter klyshigt kanske, men det stämmer och på ren svenska betyder det att vi fortsätter vara så jäkla bra som vi är, att vi steppar upp oss ytterligare och fortsätter leda vägen genom omstruktureringen tillsammans. Det här är ett genuint lagarbete.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.