Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sofia O O redaktionell chef för Aftonbladets lokala sajter

Publicerad: 18 Januari 2007, 10:33

Sofia Olsson Olsén, som till helt nyligen var chefredaktör för Norra Västerbotten, blir redaktionell chef för Aftonbladet Nya Mediers satsning på lokala sajter i nio nya städer. Starten blir den 23 januari.


De ny nio sajterna kommer att finnas i Umeå, Uppsala, Västerås, Örebro, Karlstad, Linköping, Norrköping, Jönköping och Helsingborg. Redan tidigare driver Aftonbladet Nya Medier lokala sajter i Stockholm, Malmö och Göteborg i samarbete med koncernens gratistidning Punkt SE, och dotterföretaget Allt Om.

Innan Sofia Olsson Olsén kom som chefredaktör till Norran i Skellefteå var hon redaktionschef och ansvarig utgivare för Dala-Demokraten i Falun. Dessförinnan arbetade hon på Falu Kuriren och Arbetarbladet.
Efter 20 år på olika lokaltidningar så tycker Sofia Olsson Olsén att den nya tjänsten känns helt rätt. Dessutom ser hon fram emot att komma till en kvällstidning och att, som hon säger, lämna trycksvärtan.
– Snabbheten på nätet är helt outstanding.
Du hade det tufft på Norran, med inre stridigheter och yttre hot. Har du återhämtat dig?
– Det var en vansinnigt jobbig tid, men i och med att jag slutade så avtog det. Några mejl har väl kommit men telefonsamtalen på nätterna har slutat. Jag var ju inte utbränd utan mest sliten och förtörnad, men nu har jag vilat sedan jag slutade i mitten av september.

Sofia Olsson Olsén ska i ett inledningsskede leda tolv redaktörer som har nyanställts för den lokala satsningen och som drar igång satsningen om en knapp vecka med det upparbetade material som finns och under ledning av en projektledare. Redaktionschefen börjar den 1 februari.

Sajterna ska kombinera journalistik runt stora och viktiga lokala nyheter med bland annat automatisk uppdatering av senast inlagda lokala annonser från Blocket.se och Byt Bil.se, lokala sökmöjligheter och kartor med hjälp av Hitta.se, börskurser och ekonomisk information med lokal vinkel från E24.se och Pengar 24.se, samt lokala bloggportaler via Bloggportalen.se och kontaktinformation via Mötesplatsen.se
Enligt Nya Mediers chefredaktör Kalle Jungkvist ska journalistiken koncentreras på de viktigaste nyheterna och dagens stora lokala samtalsämne. Nyheterna kommer att kompletteras med forum, bloggar, vimmel och ”starkt förbättrad” sportbevakning, allt med lokal vinkel. Man kommer också att bygga upp lokala versioner av de nystartade tjänsterna Klipptoppen och Klicktoppen.

Anders Nylander har utsetts till försäljningschef Lokalt. Försäljningsorganisationen är uppbyggd på tre affärsområden, där också Allt Om-sajterna finns med. Anders Nylander har senast varit entreprenör i spelbranschen. Aftonbladet Nya Medier kommer att rekrytera säljare lokalt och High Media Local ska sälja till samtliga lokala sidor.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.