Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Södermalmsnytt om vinsten

Publicerad: 3 april 2017, 06:34

Årets gratistidning togs hem av Södermalmsnytt.

I fredags korades Södermalmsnytt till Årets gratistidning: "Vi har lyckats hitta en tonalitet och ett sätt att kommunicera som gjort att vi vunnit respekt hos både läsare, makthavare och företagare", säger nyhetschefen Andreas Enbuske.


När Medievärlden når Andreas Enbuske, nyhetschef på Södermalmsnytt, på måndagsmorgonen är han lycklig och stolt. På fredagskvällen var det stor fest och glam. Men i dag fortsätter arbetet som vanligt – om än med paus för tårta.

Var priset väntat?

– På ett vis. Vi tycker naturligtvis att vi gör väldigt bra och relevant lokaltidningsjournalistik. Både på Södermalm och i hela stan.

Juryns motivering löd: ”Det är en utmaning att skapa lokal journalistik i en huvudstad. Genom en blandning av ‘snackisar’ och nyheter, ofta med konverserande, men aldrig inställsam, ton har tidningen antagit utmaningen och lyckats bli en angelägenhet för invånarna i Stockholms största stadsdel”.

Andreas Enbuske tycker att motiveringen var träffande:

– Södermalmsnytt, StockholmDirekt och våra andra lokaltidningar har under flera år arbetat för och lyckats hitta en tonalitet och ett sätt att kommunicera som gjort att vi vunnit respekt hos både läsare, makthavare och företagare.

Vad betyder det här priset?

– Det betyder mycket. Det är en enorm boost för hela redaktionen. Elina Lundberg är ju huvudansvarig på Södermalmsnytt – och på ett sätt tycker jag att priset är hennes. Samtidigt bidrar många duktiga medarbetare till tidningen. Det här ger alla en rejäl skjuts.

Södermalmsnytts reporter Elina Lundberg håller med om att motiveringen träffade rätt:

– Det är verkligen en utmaning att göra lokaltidning i en storstad som Stockholm. Att – i vårt fall – få Södermalmsborna att känna att vi beskriver deras vardag och kvarter. Men jag ser det här som ett bevis på att vi har träffat rätt.

– Vi är många här som är oerhört engagerade. Som journalist på en gratistidning möts man ibland av fördomar om att vi skulle vara ett annonsblad. Men det stämmer inte utan här jobbar det duktiga journalister som gör relevant och angelägen journalistik i Stockholm – och det har vi anledning att vara stolta över, säger Elina Lundberg.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.