Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sociala medie-jättar och nyhetshus ska hjälpas åt med verifiering

Publicerad: 19 September 2016, 05:31

Ett 30-tal företag, däribland Facebook, Twitter och Youtube, ingår i nätverket som ska ta itu med problem kopplade till online-rapportering.


Ämnen i artikeln:

TwitterYoutubeFacebooksociala medier

Nätverket, The First Draft Partner Network, i vilket sociala medier-företag och nyhets- och teknikorganisationer ingår, har skapats för att öka kompetensen och utveckla rutiner för gemensamma frågor kring rapportering och delning av information på nätet, rapporterar Press Gazette.

Enligt en talesperson som Press Gazette pratat med är nätverket det första i sitt slag som för samman de största sociala medier-plattformarna med globala nyhetsredaktioner. Och behovet av nätverket har vuxit fram i takt med att sociala medier allt mer blivit en plattform dit användare vänder sig för att ta del av breaking news. Dels genom att användarna själva delar med sig av ögonvittnesberättelser, bilder och liknande, dels genom att artiklar får snabb spridning på sociala medier-nätverken.

Facebook gjorde sig nyligen av med sina mänskliga redaktörer, vilka ersattes av nyhetsalgoritmer. Sedan dess har dock algoritmerna vid ett par tillfällen publicerat falska nyheter, vilket företaget fått kritik för samt vilket lett till en diskussion kring problemet med att falska nyheter sprids i sociala medier.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.