Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Social sponsring ökade förra året

Publicerad: 2 Maj 2011, 05:54

Sponsring omsatte mer pengar än tv-reklam förra året. Idrott dominerar men social sponsring ökar mest, visar siffror från IRM.


Ämnen i artikeln:

Sponsring

Sponsringen av idrott omsatte nästan 4 miljarder kronor förra året, vilket motsvarar 73 procent investeringarna.

Social / humanitär sponsring stod för nära 16 procent och kultursponsring stod för 12 procent.

Medan idrottssponsringen låg på ungefär samma nivå som 2009 ökade den sociala sponsringen med mer än 20 procent. Kultursponsringen med 4 procent.

”Vi ser en trend i att hitta synergier mellan olika sponsringsområden. Idrottssponsring handlar ofta om exempelvis ungdomsverksamhet, vilket har en naturlig koppling till CSR-frågor. Hållbarhet och ansvarstagande blir mer och mer en hygienfaktor för många företag och då är sponsring en svårslagen kanal, säger Maria Guggenberger”, vd på Sponsrings & Eventföreningen i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sponsring

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.