Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Snart ska VG+ ge ännu mer plus

Publicerad: 1 februari 2013, 10:16

Snart kommer nästa version av VG+. Redaktionschefen Espen Olsen Langfeldt avslöjar strategierna för att få läsarna att betala för innehållet.


I december 2010 släppte VG sin app för surfplattor. Från början kom VG+ med två dagliga utgåvor, men det höll bara några månader. Ambitionerna har dock varit fortsatt höga.

Under 2012 fördubblades antalet prenumeranter. Andelen försäljningsintäkter blir också stadigt högre och står nu för omkring en tiondel av alla intäkter på mobilsidan.

En viktig anledning till framgångarna är den totalt dominerande ställning som sajten VG.no har. Trafiken är närmare 50 procent större än till närmaste nyhetssajt, NRK och nära dubbelt så stor som trean Dagbladet.

Vår viktigaste säljkanal är våra egna sajter, säger Espen Olsen Langfeldt.

VG+ har en stadig tillväxt av prenumeranter. Den säljs via flera kanaler. Itunes är den största. Men det är via SPID, Schibsteds eget betalsystem, som appen växer mest.

Den stora anledningen till att folk köper prenumererar är mer featurebetonad journalistik.

Det som driver trafik till sajten är inte det som säljer appen. Där handlar det om mer tillbakalutad läsning.

VG+ finns nu att läsa på såväl surfplatta som på dator. För antingen 35 kronor/vecka, 56 kronor/månad eller 595 kronor/år.

Inom kort ska nästa version, VG+ 2.0, lanseras. Effektiv produktion och mer visuell användarupplevelse är två nyckelfaktorer. I princip behövs inte någon egentlig handpåläggning för den dagliga produktionen. Bara en redaktör som godkänner sidorna som är automatiskt genererade.

Men. Det är enkelt även för de som inte besitter några spetskunskaper att gå in och förbättra sidorna enligt Espen Olsen Langfeldt.

Det tog mig bara en timme att lära mig verktyget.

Det är framtaget av Aptoma och bygger på en hybrid av HTML och Native.

I och med att det finns en HTML-widget kan vi bland annat ha korsord. Något många frågat efter, säger Espen Olsen Langfeldt.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.