Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Snart kommer Mktmedias första betaltjänst

Publicerad: 24 September 2009, 09:46

Plattformen är klar. Så nu ska affärsutvecklingen ta fart på allvar. Mktmedia kommer att testa sina första betaltjänster innan årsskiftet. Men vägen hit har inte varit helt enkel avslöjar vd Bosse Svensson.


Från början kommer det inte att handla om några projekt som omfattar samtliga 47 tidningar som ingår.

– Vi har en sak på gång ganska snart, säger Mktmedias vd Bosse Svensson.

Vad och var vill han inte avslöja men det handlar om något i en mindre skala till att börja med. Fungerar den bra kommer samtliga titlar att erbjudas tjänsten.
Sedan kommer också några andra betaltjänster att lanseras ”ganska snart” enligt Bosse Svensson.

Han utlovar möjligheter till ett stort antal nya redaktionella samarbeten och tjänster:

– Det här kommer att vara till stor nytta för våra kunders kunder, läsare och annonsörer.

Det är ett stort arbete Mktmedia har bakom sig. 32 mediehus i fyra ägargrupper har de fått att sträva åt samma håll och i ungefär samma takt. Ett inte helt lätt jobb:

– 9,5 på en skala mellan 1 och 10.

Från början var företagets fokus mycket på informationsstrategier och olika tekniska frågor. Nu är det de ”mjuka processerna” som gäller.
Men också att få fart på intäkterna för de mediehus som ingår. Man har redan kommit en bit på vägen:

– Vi har redan ökat vår andel när det gäller bannersannonseringen. Och vi fortsätter att ta marknadsandelar där, säger Bosse Svensson.

Det gemensamma intäktsmålet på närmare 600 miljoner till år 2012 ligger fast.

Hur viktigt är den här lanseringen för att ni ska klara av det?

– Det här är en grundläggande förutsättning. Men vi har bara möjliggjort det. Om det ska bli en framgång beror på de lokala tidningarnas förmåga att haka på.

Kostnaden för projektet är cirka 50 miljoner kronor och har som syfte att driva en gemensam affärsutveckling.

Besparingspotentialen är cirka 35 miljoner kronor per år och bygger på gemensam utveckling, drift.

47 svenska tidningstitlar ingår från fyra ägargrupper:Stampen, Mittmedia, Eskilstuna-Kuriren och Nya Lidköpings-Tidningen.  Tillsammans når deras sajter varje dag drygt 1,2 miljoner unika besökare.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.