Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Snart är Expressens betalmodell på plats

Publicerad: 17 September 2013, 10:17

Innan årets slut kommer Expressen att släppa sin modell för att ta betalt på nätet. Varför den har dröjt är chefredaktör Thomas Mattsson för artig för att svara på.


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

Arbetet med att ta fram en betalmodell har pågått länge på Expressen. Men nu är det snart i mål. Innan årsskiftet ska den vara ute. Chefredaktör Thomas Mattsson har förhoppningar om att den ska generera väsentliga intäkter.

Det kommer att bli en modell som i mycket liknar konkurrenten Aftonbladets.

Delar av innehållet kommer att låsas, men det blir inte en helt stängd betalsajt eller en så kallad ”metered model”. Det blir istället en lösning där visst material kommer att omfattas av tjänsten.

Ska Expressen också kalla det för plustjänst?

Ja, vi gör som bland andra Dagens Nyheter, Aftonbladet och Göteborgs-Posten och använder oss av begreppet ”plus” som väl har etablerat sig som beteckningen på extraläsningen.

Kommer priset att ligga i nivå med Aftonbladets?

Ungefär så, ja, eftersom det har utvecklats sig en prisnivå som marknaden är mogen för idag. Men personligen kan jag tycka att det borde kosta mer att ta del journalistik som i print kostar minst 15 kronor per dag.

Hur många kunder räknar ni med att ha efter ett halvår?

Vi har naturligtvis mål, men jag vill inte redovisa dessa. Jag tror att man måste vara beredd att pröva olika lösningar, testa olika prisnivåer och erbjudanden.

Kan du säga något om varför betalmodellen dröjt?

Det är jag för artig för.

I dagsläget kostar Aftonbladets plusmaterial 29 kronor/månad, 174 kronor för ett halvår eller 299 kronor för ett helår.

Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonExpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.