Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Snabbanalys / Schibsteds uppdelning har bara vinnare

Publicerad: 20 September 2018, 04:56

Schibsteds uppdelning i två delar har nog bara vinnare. Nya MPI som blir betydligt friare att agera på en global marknad, gamla Schibsted som fortfarande kan kalla sig ett tillväxtföretag, skriver Lars Herlin i en snabbanalys på Medievärlden premium.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Nu blir det tydligt, Norden går för sig, och rubrik-annonssajterna Finn, Blocket och Tori stannar kvar. Värre hade varit om kassakorna också släppts till det nya internationella bolaget med arbetsnamnet MPI, (det tillfälliga arbetsnamnet Marketplaces International).

Bäst av allt är att de övriga digitala plattformarna som Prisjakt, Lendo, Bynk och Hypoteket med stor internationell potential stannar i Schibsted ASA. Här finns nya möjligheter för Schibsted att casha in i framtiden med hjälp av nya avknoppningar. Det är därför ledningen kan kalla gamla Schibsted för ett tillväxtföretag. Trots att alla de gamla tidningsföretagen finns där med sina tuffa omställningskrav.

Läs hela snabbanalysen på Medievärlden Premium (kräver inloggning)

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.