Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Smp gör allt valmaterial gratis

Publicerad: 14 Augusti 2018, 05:54

Jens Pehrson, marknadschef på Smålandsposten. Fotograf: Lars-Göran Rydqvist

Sedan i slutet av förra veckan är Smålandspostens (Smp) alla digitala nyheter om valet öppet för alla. "Vi vill ge fler människor en bra och oberoende information", säger tidningens marknadschef Jens Pehrson.


Ämnen i artikeln:

Smålandsposten

Inför valet den 9 september har flera tidningar valt att låsa upp sin journalistik för unga och förstagångsväljare. Nu går Gota-ägda Smålandsposten steget längre och öppnar all journalistik som rör valet för alla. Och det görs utan krav på motprestation. Läsarna behöver alltså inte lämna ifrån sig några uppgifter, utan Smp har helt enkelt låst upp allt valmaterial.

– Vi vill ge fler människor en bra och oberoende information inför det stundande valet. Oavsett om du har råd att betala eller inte, säger Jens Pehrson, marknadschef på Smålandsposten.

Läsarnas reaktioner har varit positiva, berättar han:

– Hittills positivt, det jag har fått till mig går på temat ”bra initiativ” och ”bra om fler får en chans att bli så pålästa som möjligt”

Hur har betalande prenumeranter reagerat?

– Jag har inte fått några reaktioner till mig alls om detta. Våra läsare är smarta och samhällsintresserade. Jag tror att de ser värdet i att vi sprider kunskap.

Ser ni några risker med att ge bort innehåll som vissa betalar för?

– Det är ett tydligt avgränsat material som vi nu öppnar upp, vi gör det också under en begränsad tid. Efter valet låser vi igen. Är det då så att någon som varit inne och läst väljer att teckna sig för ett abonnemang så bidrar det ju också till befintliga läsares upplevelse framåt. Kvalitetsjournalistik kostar pengar, mycket pengar, säger Jens Pehrson.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Smålandsposten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.