Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Små tidningar klarar sig bäst i Norge

Publicerad: 10 April 2008, 06:51

I Norge finns det idag 228 betaltidningar. Det är det största antal tidningar i landet sedan 1952. Det är framförallt de små, lokala tidningarna som klarar sig bäst.


Tidningsdöden är som bekant ett välkänt fenomen i många länder – dock inte i Norge. I fjol lades inga tidningar ned i grannlandet; i stället etablerades två nya tidningar: Varangeren och Klæbuposten.

Detta framgår av rapporten Avisåret 2007, som är skriven av professor Sigurd Höst vid Högskolan i Volda. Sigurd Höst kommer varje år med en rapport om tidningsläget i Norge och den här gången är han mer optimistisk än tidigare. Han menar att trots den hårda konkurrensen om nyheter, så klarar sig de små, lokalt förankrade tidningarna bra.

I fjol ökade dessa tidningar, som kommer ut mellan en och tre dagar i veckan, upplagan med 4 000 exemplar. Samtidigt gick andra dagstidningar tillbaka med drygt 11 000 ex, medan lösnummertidningarna Verdens Gang och Dagbladet tappade tillsammans nästan 17 000 ex.

År 2007 är det nionde året i rad med upplagenedgång i Norge. Men totalt sett har tidningarna bara förlorat tio procent av sin upplaga och den starkt nedåtgående trenden har nu avtagit. På bakgrund av de negativa uttalanden om papperstidningens framtid, är detta uppmuntrande, skriver Sigurd Höst.

Prenumerationstidningarna har också lärt sig att ta betalt för sina produkter. Medan konsumentprisindex bara ökade med 0,8 procent under fjolåret, steg priset på dagstidningar med sex eller sju utgåvor i veckan med 3,0 procent. För tredagarstidningar var prisökningen 5,6 procent, för tvådagarstidningar 4,9 procent och för veckotidningar 5,1 procent.

För 34 lokala dagstidningar med sex dagars utgivning ökade prenumerationspriset i genomsnitt med 49 procent under perioden 1990-2007. I en tid där alltmer medieinnehåll är gratis, gör den ständiga prisökningen det svårare för tidningarna att värva nya abonnenter och att hålla fast vid de gamla, menar Sigurd Höst.

Idag är en prenumerationstidning ingen självklarhet. Hos 30 procent av de norska hushållen finns det ingen prenumererad tidning. Det mest bekymrande är, enligt Sigurd Höst, att så många unga barnfamiljer inte abonnerar på en tidning. Nu är vi på väg mot en ny situation. Bland personer under 50 år börjar det märkas tydliga skillnader när det gäller att prenumerera på en tidning. Inkomst, utbildning och yrke börjar bli faktorer som inverkar på om man prenumerar eller inte.

Till slut kommer Sigurd Höst med en skämtsam spådom vad beträffar papperstidningarnas levnadstid. Lösnummertidningarna försvinner 2039, prenumerationstidningarna 2072 medan tidningar med lägre utgivningsfrekevens kommer at växa in i himlen.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.