Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Skyldig eller oskyldig?

Publicerad: 4 Oktober 2011, 10:48

Mordrättegången mot den unga amerikanska studenten Amanda Knox i Italien höll medierna på helspänn. Pinsamt nog publicerade flera av dem fel dom.


Ämnen i artikeln:

The Sun

Amanda Knox såg i kväll chockad ut efter att hon dramatiskt nog förlorat sin överklagan av morddomen, rapporterade brittiska Daily Mail andlöst under rubriken ”Skyldig”.

Problemet var bara att det inte stämde. 24-åriga Knox, som varit frihetsberövad i nästan fyra år, friades efter att tidigare ha dömts till 26 års fängelse för det brutala sexmordet på lägenhetskamraten Meredith Kercher.

Men redaktörerna på Daily Mail var inte de enda som missförstod den italienska domaren och publicerade fel, redan förberedda artikel.

För brittiska The Sun gick det också lite för fort. Förvirringen ska ha uppstått i att Amanda Knox dömdes för förtal av polisen, ett straff hon nu avtjänat.

Vad som gör det hela genant för Daily Mail är inte själva faktafelet, som snabbt korrigerades, utan tonen i den felaktiga artikeln. När Knox förstod det enorma i vad domaren sade sjönk hon ned i sin stol och snyftade okontrollerat, medan hennes familj och vänner omfamnade varandra i tårar, skriver DM bland annat.

Enligt Journalism.co.uk rapporterade även Guardians liveblogg fel dom, liksom tv-kanalen Sky News.


Ämnen i artikeln:

The Sun

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.