Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Skolorna vill inte ta ansvar

Publicerad: 3 Oktober 2012, 10:53

Journalistskolorna vill inte frivilligt minska antalet platser på sin utbildning, visar Medievärldens rundringning. Södertörn och Kalix utgör undantag.


Det senaste året har hundratals jobb försvunnit från svenska mediehus, och den utvecklingen fortsätter. Medievärlden har ringt journalistutbildningarna JMG, JMK, Mittuniversitetet, Södertörn, Kalix, Skurup och Poppius för att fråga hur de ser på arbetsmarknaden. Deras svar finns här.

Bilden de målar upp är dyster: Om fem år slåss ett stort antal välutbildade journalister om ett fåtal webbjobb. Det handlar då inte om fasta jobb utan i första hand om vikariat, inhopp och jobb via egen firma eller bemanningsföretag.

Alla är överens om att det är en kärv arbetsmarknad men ingen vill ta ansvar för att det inte utbildas för många. De enda som minskat antalet platser de senaste åren är Södertörn och Kalix folkhögskola.

Att ta sitt samhällsansvar för att inte utbilda för många är inte så vanligt; det handlar mer om jobb för utbildarna, inte för studenterna, säger Jan Örnéus som är ämnesansvarig i journalistik på Institutionen för kommunikation, medier och it på Södertörns högskola.

Däremot ser skolorna som en viktig uppgift att informera studenterna. På JMG i Göteborg görs en kurs om och ska handla om arbetsmarknaden. På folkhögskolorna Kalix och Skurup anser lärarna att det är viktigt att förbereda och peppa eleverna för att ta sig fram på en tuffare arbetsmarknad.

Jobben går till den som är drivande och aktiv. De måste vara beredda att flytta på sig och göra både det ena och det andra, säger Lotta Löthberg som är kursansvarig för Journalistlinjen Kalix Folkhögskola.

På JMK i Stockholm är arbetsmarknaden däremot inte en prioriterad fråga:

Förvisso finns en del som oroar sig inför att inte kunna etablera sig på arbetsmarknaden, men rent generellt så är frågan om jobb relativt lågprioriterad för studenterna i kontakten med oss på institutionen. Det stora flertalet väljer en utbildning i journalistik utifrån ett genuint intresse, inte som ett strategiskt karriärval med säker utgång, säger Michael Westerlund som är studierektor på Medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet

Journalister som jobbar med webb och andra digitala plattformar kommer att vara mest efterfrågade, enligt flera av skolorna. Men den förändringen har ännu inte har slagit igenom helt.

Idag är det en förvånansvärt liten andel som anger att de i första hand jobbar med webb. Det är fortfarande mest traditionella medier, och där tror jag att vi kommer se en stor förändring, säger Ulla Sätereie som är prefekt vid JMG.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.