Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 9 April 2009, 07:29
Gota Media tvingas spara 40 miljoner kronor, varav 25 miljoner på personalen. - Vi har som alla drabbats av konjunkturnedgången. Våra annonstapp ligger på 20 procent, säger Ola Blomberg, ekonomichef inom Gota.
Exakt hur sparbetingen kommer att se ut är inte klart. Cheferna vid de fyra tidningarna (Barometern, Smålandsposten, Blekinge Läns Tidning och Borås Tidning) har fått i uppdrag att se över sina verksamheter och komma med förslag på besparingar.
– Var och en gör sitt bästa. Det här är inget nytt arbete, vi påbörjade projektet med att minska våra kostnader redan 2006, säger ekonomichefen Ola Blomberg.
Besparingen på 25 miljoner utgör åtta procent av personalkostnaderna.
Kerstin Johansson, tidningschef på BLT, säger till Sydöstran att hon hoppas kunna lösa situationen på BLT genom avtalspensioner.
Ola Blomberg poängterar att Gota Media inte befinner i någon kris, trots att året börjat betydligt sämre än föregående år:
– Vi går fortfarande med vinst. Vår lönsamhet är så pass bra att vi tål lite stryk innan siffrorna blir röda.
I fjol redovisade Gota Media en vinst på cirka 80 miljoner.
mvredaktion