Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Skärpta sparkrav inom Gota Media

Publicerad: 9 April 2009, 07:29

Gota Media tvingas spara 40 miljoner kronor, varav 25 miljoner på personalen. -    Vi har som alla drabbats av konjunkturnedgången. Våra annonstapp ligger på 20 procent, säger Ola Blomberg, ekonomichef inom Gota.


Ämnen i artikeln:

BarometernSmålandspostenGota Media

Exakt hur sparbetingen kommer att se ut är inte klart. Cheferna vid de fyra tidningarna (Barometern, Smålandsposten, Blekinge Läns Tidning och Borås Tidning) har fått i uppdrag att se över sina verksamheter och komma med förslag på besparingar.

–    Var och en gör sitt bästa. Det här är inget nytt arbete, vi påbörjade projektet med att minska våra kostnader redan 2006, säger ekonomichefen Ola Blomberg.

Besparingen på 25 miljoner utgör åtta procent av personalkostnaderna.

Kerstin Johansson, tidningschef på BLT, säger till Sydöstran att hon hoppas kunna lösa situationen på BLT genom avtalspensioner.

Ola Blomberg poängterar att Gota Media inte befinner i någon kris, trots att året börjat betydligt sämre än föregående år:

–    Vi går fortfarande med vinst.  Vår lönsamhet är så pass bra att vi tål lite stryk innan siffrorna blir röda.
I fjol redovisade Gota Media en vinst på cirka 80 miljoner.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.