Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Skånskans ägare vägrar sälja

Publicerad: 12 April 2007, 11:50

Sydsvenskan vill köpa Skånska Dagbladet. Men Skånskans ägare vill inte sälja. Sydsvenskan svarar med att säga upp ett 20 år gammalt annonsavtal som ger SkD annonsintäkter på 35-40 miljoner kronor per år. Ett långvarigt annonssamarbete kan nu förbytas till ett annonskrig.


Bråket mellan de två Malmötidningarna spetsas till ytterligare av att ett tänkt tryckerisamarbete nu är i fara.

– Vi vill ha samarbete mellan de två tidningarna. En sådan form är att vi går in som ägare, helt eller delvis, i Skånska Dagbladet. Det är ju en modell som använts på andra håll. Men det är inget oavvisligt krav, säger Sydsvenskans vd Inge Gyllin.

Annonsavtalet mellan de två tidningarna innebär att Sydsvenskan ger ut Skånskans söndagstidning där riksannonser och annonser för Malmö-Lund finns gemensamt. Detta ger Skånska Dagbladet intäkter på 35-40 miljoner kronor om året vilket är drygt hälften av de totala annonsintäkterna. För tryckningen och distributionen av ”Skånskan söndag” betalar man ca tio miljoner kronor

Diskussionerna om ett fortsatt samarbete har nu helt lagts på is, vilket också gäller en eventuell trycksamverkan. Skånska Dagbladet, som är i akut behov av ny tryckerikapacitet, har diskuterat flera olika lösningar det senaste året. En är att lägga ut tryckningen externt och förhandlingar har förts med de två tryckerigrupperna Bold/Sydsvenskan och JMS.

Ett annat alternativ är att investera i en ny egen press för 150-160 miljoner kronor.

Just nu verkar alltså Bold-alternativet vara kört.
Skånskans vd Richard Kling betonar att man gärna vill ha ett fortsatt samarbete med Sydsvenskan, men att man inte tummar på sitt oberoende.

– Annonsavtalet var långsiktigt bra. Men vi klarar oss bra själva.

Om samarbetet upphör kan det i stället bli krig om annonsörerna i Mellanskåne, där Skånska Dagbladet är starkt.

– Vi kan då tänka oss att ge ut en mellanskånsk edition för att erbjuda annonsörerna Sydsvenskan som alternativ, säger Inge Gyllin.
Lars Ohlander

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.