Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Skånskan skrotar tv-satsningen

Publicerad: 19 April 2013, 07:16

Skånska Dagbladet lägger ner sin TV-satsning redan innan den kommit igång.


Ämnen i artikeln:

Skånska Dagbladet

Styrelsen har precis beslutat att vi inte ska gå vidare med TV-planerna för närvarande, säger Skånskans vd Joakim Radermacher.

Samma styrelse beslöt så sent som i november i fjol att TV var framtidens melodi, då printannonseringen minskade och TV-annonseringen ökade.

Vi hade ju förhoppningar på detta och med ett TV-samarbete med Helsingborgs Dagblad. Men när HD sedan beslöt att lägga ner sin TV-verksamhet kom allt i ett annat läge.

SkD-ledningen anser att tidpunkten för en TV-satsning inte är den rätta, med tanke på det bistra ekonomiska läget.

Vi har tappat 15-20 procent i annonsintäkter och fortsätter att tappa, säger Joakim Radermacher. Och att under de omständigheterna gå in i ett kostsamt projekt är inte aktuellt.

Skånska Dagbladet går mot en större förlust i år och räknar i sin senaste budget med ca 9 miljoner kronor i förlust.

Men det blir sannolikt mer eftersom presstödet minskar mer än beräknat.

Skrotningen av TV-satsningen innebär samtidigt att den aviserade personalminskningen på omkring tio tjänster kan slå fullt ut. Tidigare sades att den minskningen delvis skulle kompenseras av nya tjänster för TV-sändningarna.

När eller om det blir någon TV-satsning för Skånskan är i dag ovisst.

Vi har tillsatt en framtidsutredning för att inventera tänkbara nya intäktskällor, säger Joakim Radermacher.

Skånskan tillhör de tidningar som ännu inte börjat ta betalt på nätet.

Men det kommer, sannolikt till hösten.

Det här med att TV lagts på is kom helt överraskande för oss, säger journalistklubbens ordförande Lisa Winqvist, och vi får nu börja förhandla under helt andra förutsättningar.

Skånskan gör tv med HD
Lars Ohlander

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Skånska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.