Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Skånskan ska stärkas genom att göra läsarna medvetna

Publicerad: 3 November 2016, 12:20

Mindre orter riskerar att bli utan service som butiker, kaféer och restauranger om inte de boende i närområdet stödjer verksamheterna. På samma sätt måste de boende stödja den lokala dagstidningen om de vill se en fortsatt kommunbevakning. Därför drar Skånska Dagbladet igång en kampanj.


Ämnen i artikeln:

Skånska Dagbladet

Vikande upplagor, minskande annonsintäkter och prenumeranter som säger upp tidningen är problem som svenska dagstidningar brottas med i dag.

Pia Lobell är redaktionschef på Skånska Dagbladet som har en daglig bevakning av 17 kommuner:

”Tidningen ser ett värde i att bidra till det demokratiska samtalet även på mindre orter för att undvika att allt fokus ligger på de större städerna där det kommersiella intresset är högre.”

Under oktober månad har hon och tidningens försäljnings- och marknadschef Thorbjörn Falk anordnat möten med företagare i Eslöv, Höör, Hörby och Sjöbo. Orter där Skånska Dagbladet är som starkast när det kommer till räckvidd.

”Kampanjen heter Handla på hemmaplan och handlar om att alla vill ha ett brett utbud runt knuten men att det i så fall också kräver en aktiv handling”, säger Thorbjörn Falk.

Skånskan började med att träffa representanter för kommunerna och därefter bjöd de in företagarna för att prata och presentera sin kampanj, som riktar sig till läsarna som också är de lokala handlarnas kunder.

Kampanjen är tredelad och kommer att pågå i ett års tid. Genom den vill Skånska Dagbladet uppmärksamma behovet av att det finns en dagstidning på orten men också få läsarna att förstå att deras köpvanor är avgörande för den fortsatta tillgången till service på orten. Och samtidigt vill man slå ett slag för lokaljournalistiken.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Skånska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.