Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Skånskan riskerar skattesmäll

Publicerad: 23 Januari 2004, 10:44

Skånska Dagbladet riskerar en skattesmäll i storleksordningen 600 000 kronor. Anledningen är att de anställda fått den egna tidningen gratis hem i brevlådan.


Det är en gratisförmån som ska beskattas och därmed också medföra arbetsgivaravgifter, hävdar såväl skatteverket som länsrätten.
– Vi kommer att överklaga. Att få den tidning man arbetar på hem ingår så att säga i jobbet, säger Skånskans vd Richard Kling.
Det var vid en skatterevision hos Skånska Dagbladet för åren 1996-2001, som skattemyndigheten (nuvarande skatteverket) konstaterade att samtliga anställda fick tidningen gratis – och att detta inte redovisats. Tidningen ska därför betala cirka en halv miljon kronor extra i arbetsgivaravgifter plus 100 000 kronor i skattetillägg för oriktiga uppgifter.
– Gratis tidning till den anställda är vanligt i branschen och skatterättsläget är högst oklart. Därför tillbakavisar vi i vart fall skattetillägg. Men vi ska som sagt gå vidare med det här, säger Richard Kling.

Olika uppfattningar
– Enligt vår uppfattning är fria tidningar till de anställda inte något som ska
rendera  arbetsgivaravgifter och sociala avgifter, säger Per Hultengård, jurist på Tidningsutgivarna.
– Och det har vi drivit länge. Vi grundar vår inställning på att ändringen av kommunalskattelagen som skedde för en sex-sju år sedan i n t e innebär att detta är skatte-eller avgiftsgrundande. Fast skattemyndigheterna har en annan uppfattning,
Det drivs många liknande skattemål över hela landet.
– Flera mål har varit uppe i kammarrätten som gett varierande utslag. Någon klar praxis finns faktiskt inte. Därför tycker jag det är ohemult att som i Skånska Dagbladet-fallet utkräva skattetillägg när rättsläget är så oklart som det är.
Per Hultengård menar att skatteproblematiken rimligen bör prövas i regeringsrätten, som dock ännu inte gett prövningstillstånd i något fall.
– Det är principiellt intressant för branschen och borde prövas, säger Hultengård.
Tidningsbranschen hävdar, liksom Skånska Dagbladet, att de anställda måste ha tidningen hem på morgonen för att kunna sköta sitt jobb, det vill säga att man ska veta vad som står i tidningen när man kommer till jobbet.
LARS OHLANDER

Lars Ohlander

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.