Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Skånskan reste sig på nio

Publicerad: 21 December 2010, 11:40

Sinande intäkter, minskat presstöd, slutkörd tryckpress och en konkurrent som försökte ta över tidningen. Den "sista solitären söder om Eskilstuna" reste sig på nio och har dessutom ett trumfkort som ska täcka presstödsminskningen.


Ämnen i artikeln:

Skånska Dagbladet

För två år sedan var situationen verkligt dyster. Tidningen Skånskan förlorade på ett enda år en fjärdedel av marknadsintäkterna i lågkonjunkturen. På två år förlorade företaget 142 miljoner kronor (av vilka 73 miljoner var extraordinära). Bonnierägda Sydsvenskan sade upp de gemensamma avtalen om söndagstidning, distribution och annonsförsäljning och jobbade mot storstadsstödet i EU. Dessutom hade Skånskan en tryckpress som skulle tas ur bruk.

Att trycka hos Bold var det bästa alternativet, men Bonnier ställde som motkrav att de skulle få köpa Skånskan, säger Thomas Grahl.

Då påbörjade Skånskan sin emancipationsprocess, som började med ett stålbad. De tre tidningarna Skånska Dagbladet, Norra Skåne och Laholms tidning samordnades och 99 personer, 40 procent av de anställda, fick gå. Redaktionerna gick från 131 till 102 anställda.

Skånskan bantade formen på tidningen och lade ner de flesta lokalredaktionerna. Tidningen, som en gång hade elva lokalredaktioner, har nu tre större lokalredaktioner.

Det finns fördelar med det, vi har samma täckning, och riskerar inte att det blir tomt på någon av redaktionerna som det kunde bli med den bemanning vi hade, säger Skånska Dagbladets chefredaktör Jan A Johansson.

Fotoavdelningen har försvunnit och de flesta reportrarna är nu i praktiken också redigerare, eftersom Skånskan tagit steget fullt ut med layoutstyrd redigering. Dessutom har alla journalister utrustats med mobiltelefoner som de ska fotografera och filma med.

Det blev ett himla liv först när det infördes för alla, men nu har det lugnat sig.

Skånskan stod också utan fullständig säljorganisation, eftersom Sydsvenskan hade sålt det mesta av tidningens annonser.

Vi har inte på 20 år kontrollerat våra egna intäkter, utan vi har haft bidrag från staten, och bidrag från Sydsvenskan, på deras villkor i båda fallen, och det har inte gynnat vår verksamhet, säger Thomas Grahl.

Mitt i nedskärningarna påbörjade Skånskan därför satsningar på flera fronter.

Företaget byggde upp en egen heltäckande lokal säljorganisation från grunden. Joakim Ewetz, rekryterades som marknads- och försäljningsdirektör.

Det har varit ömsom vin ömsom vatten. Vi har rekryterat många säljare, och det stora flertalet har varit bra, säger han.

Jag tror att det bara är en möjlighet. När någon annan skött det förut kan det egentligen bara bli bättre.

Tidningen startade en grävgrupp, som legat bakom flera uppmärksammade reportage i år. (Mer om den i separat artikel) Dessutom började tidningen, som tidigare haft Sydsvenskans innehåll i sin söndagstidning, ge ut en egen söndagstidning.

Det tog en månad från beslut till färdig bilaga. Det har stärkt vår självbild att vi gör söndagstidningen själva. Vi vill inte vara en Sydsvenskan light, säger redaktionschefen Mimmi Karlsson Bernfalk.

Samtidigt byggde Skånskan, som fram till 2007 inte haft någon webbplats, upp en webbredaktion på 8 personer. Den gick till 100 000 unika veckobesökare på bara två år. Dubbelläsningen med pappret är väldigt låg och den framtida inriktningen är mer rörlig bild och superlokalt.

Skånska Dagbladets starka balansräkning var en förutsättning för att förändringarna skulle kunna genomföras, enligt Thomas Grahl.

Vi har för vår storlek en väldigt stark balansräkning med 130 miljoner placerade och ett par obelånade fastigheter i Malmö och Hässleholm.

Han visar runt i det gamla huset på Östergatan i Malmö. Vi rör oss genom flera huskroppar, stannar till vid ett fönster som vetter mot en bakgård. Där nere ligger en parkeringsplats, och några mindre hus.

Där kan vi bygga, säger Thomas Grahl.

Skånskan äger hela fastigheten sedan 1891. Tidningshuset, ett bostadshus, en gammal före detta stråhattsfabrik och tomten bakom med ytterligare byggrätt.

Vi tjänar nästan ingenting på fastigheterna nu, men när vi kommit i mål med vårt fastighetsprojekt ska det minst kompensera det minskade presstödet. Vi kan stå kvar som fastighetsägare och hyra ut, eller sälja hela fastigheten vilket skulle ge minst 100 miljoner kronor.

I år gör Skånskan en rörelseförlust på några miljoner. Intäkterna följde budget men kostnaderna blev lite högre än planerat. Finansnettot blir ändå några miljoner plus, tack vare Skånskans tillgångar, och ska kompensera rörelseförlusten. Nästa år budgeterar Skånska Dagbladet för ett rörelseresultat på runt 15 miljoner och en omsättning på 378 miljoner.

Tidningen har slutit fred med Sydsvenskan, men vill inte tillbaka till den gamla ordningen.

Samarbetet ansågs vara en bra affär, men det var en usel affär, säger Thomas Grahl

Skånska Dagbladet grundades 1888, och ägs av ett tusental andelsägare i en ekonomisk förening. Företaget blir, när Östran/Gota-affären slutförts, den sista större solitären söder om Eskilstuna.

Det är spännande att få vara med på en sådan här resa. Särskilt nu när vi skapar vår egen framtid, säger Thomas Grahl.

Skånskans chefer om stråhattar och självporträtt:

Skånskans grävnav har redan gjort avtryck

Han avslöjade judehatet i Malmö

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Skånska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.