Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Skånemedias rörelseresultat minskade

Publicerad: 9 April 2008, 18:00

Skånemedia-koncernen gjorde i stort sett samma resultat 2007 som 2006, 13,5 mot 13,9 miljoner. Kostnaderna ökade mer än intäkterna, men det försämrade rörelseresultatet kompenserades framför allt av finansnettot och en såld fastighet. (Uppdaterad)


Skånemedias tidningar Kristianstadsbladet, Ystads och Trelleborgs Allehanda har tappat i upplaga, men kompenserat intäkterna med något högre pris. Annonsförsäljningen ökade från 192,5 miljoner till 197.

Sammanlagt ökade intäkterna till 322,7 miljoner, 6,4 mer än 2006.

Men kostnaderna ökade mer, med 10,8 miljoner till 296,6.

Trots de lägre upplagorna ökade pappers- och tryckkostnaderna med 4,7 miljoner eller 9 procent. Distributionskostnaderna minskade dock med 3,6 miljoner till 49,5.

Antalet anställda minskade från 252 till 241. Ändå ökade personalkostnaderna från 125 miljoner till 131,2. Det är i dotterbolagen minskningen har skett, med 14 tjänster. Tidningsverksamheterna i modern Skånemedia AB hade 2007 3 tjänster mer än 2006.

Skillnaden mellan rörelseresultat och nettoresultat beror framför allt på den goodwillavskrivning på drygt 9 miljoner som koncernen gör varje år under 18 år, som en följd av värderingen i samband med Bonniers köp.

Koncernen har beslutat om utdelning på 1,2 miljoner till aktieägarna.

Till personalen blir det en resultatbonus motsvarande 100 kronor till var och en. Det har fått journalisterna på först Trelleborgs Allehanda och sedan Kristianstadsbladet att reagera, och markera genom att skänka bonusen till välgörande ändamål.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.