Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Skånemedia på väg att resa sig

Publicerad: 1 November 2018, 11:29

Boine Gepertz, vd Gota media. Foto: Arkiv.

Efter flera år med tunga förluster har det nu vänt för Gotaägda Skånemedia som i år går mot en ”liten förlust” jämfört med ett minus på 18,5 miljoner förra året och 25 miljoner året innan.


Ämnen i artikeln:

Boine Gepertz

– De förändringar vi genomförde förra sommaren har varit mycket framgångsrika, säger Gota Medias koncernchef Boine Gepertz

Efter sex år med accelererande förluster tröttnad Gotaledningen i fjol och stuvade om rejält i Skånemedia.

Det innebar stora lednings- och organisationsförändringarna för Kristianstadsbladet (Kb), Ystads Allehanda (YA) och Trelleborgs Allehanda (TA).
Skånemedias VD Johan Larsson fick sparken och en ny affärsmodell skapades.

– Vi har arbetat hårt med att inlemma skånetidningarna i Gotas kultur, säger Gepertz.

– Det innebär bl a en stenhård kostnadskontroll och att noga värdera olika satsningar. Här har det glappat. Vi har sett över praktiskt taget alla kostnadsposter. Och det har gett resultat. Jag vill säga att vi vänt på skutan.

Han lämnar inga siffror för de enskilda tidningarna mer än att Kristianstadsbladet går med vinst, och Trelleborgs Allehanda är på rätt väg efter den frekvensnedgång som gjordes för ett år sedan.

Skånemedia omsätter runt en kvarts miljard.

Lars Ohlander

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Boine Gepertz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.