Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ska TT Spektras tv-sidor börja se ut som Icakuriren, Marc Löfgren?

Publicerad: 25 Augusti 2008, 06:37

Marc Löfgren är ny tv-chef på TT Spektra. Han har ett förflutet på Aftonbladet, Bonnier Tidskrifter och kommer närmast från Forma Publishing Group. Där ledde han omgörningen av Icakuriren.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

– Nej, det ska de inte. Men det jag bär med mig, bland annat från Ica-kuriren, är hur man kommunicerar med en bred läsargrupp. Jag vet hur man får design och innehåll att fungera bra för material som ska nå många. Vår samlade tryckta upplaga med tv-innehåll ligger på 4,5 miljoner exemplar per dag.

Ni producerar både bilagor, dagliga sidor, veckosidor och särskilda sport-tv-sidor. Under hösten ska tv-materialet göras om. Vad är det ni ska utveckla?

– Vi ska fortsätta att vara bäst på det vi gör så att våra kunder fortsätter att välja oss som leverantörer även i fortsättningen. Så småningom räknar jag med att vi kommer att kunna erbjuda en del nya saker. Vi behöver tjäna pengar på andra affärer också.

Kan du vara mer konkret än så?

– Nej, men det handlar både om att utveckla journalistiken och affärsområdet.

Hur ser en modern tv-bilaga ut, en bilaga 2.0?

– Den stora utmaningen ligger i att göra sidor som innehåller tablåer och service som känns relevant för de allra flesta. En viktig fråga är vad vi ska välja bort.

– I takt med att tv-utbudet växer kommer säkert allt fler tittare att vilja göra sina egna tv-tablåer. Den tjänsten finns redan på webben, men vi räknar med att efterfrågan kommer att öka. Samtidigt får man inte glömma att de flesta är väldigt konservativa, de vill ha en tidning att hålla i handen.

Vad ser du själv helst på tv?

– Bonde söker fru (”där finns en nerv som få andra dokusåpor kunnat visa”), Idol, Uppdrag Granskning, fotboll och golf.

Marc Löfgren är 46 år och hade sitt första journalistjobb på Sydöstran i Karlskrona. Under tio års tid var han anställd på Aftonbladet, bland annat som layoutchef och grafikchef. På Bonnier Tidskrifter arbetade han bland annat som AD på Teknikens Värld innan han värvades av Kattis Ahlström till Icakuriren.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.