Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ska TT ägna sig åt ryktesspridning?

Sprider man nyheter som kanske inte är sanna, kan det liknas vid ryktesspridning. Varför behandlar TT undersökningar som saknar vetenskaplig grund som en sanning? skriver Novus vd Torbjörn Sjöström.

Publicerad: 17 November 2015, 08:41

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Kan vi acceptera nyheter som skulle kunna vara sanna för att de är så nyhetsmässigt spännande trots att ingen kan garantera dess korrekthet?

Grunden i en spännande nyhet är väl att den är överraskande? Därför är källans tillförlitlighet central. Trots det kan vi nästan dagligen se sensationella nyheter utan att källan är pålitlig, eller ens står för korrektheten i tolkningen.

Många undersökningar som presenterats och under sommaren till och med ledde till direktsändningar då de ansågs ha ett stort allmänintresse har just den karaktären. Ingen kunde garantera korrektheten i nyheten, men trots det skapades stora rubriker.

Hur media hanterar undersökningar ställer krav på redaktionerna likväl som på oss undersökningsföretag. Det är lätt att uppfatta statistik som något obegripligt hokus pokus. Vilket det absolut inte är. Tvärt om, grunden är väldigt enkel, däremot som med allt annat krävs det att man vet vad man gör då fallgroparna är många och det krävs djup erfarenhet för att behärska det. Men för en redaktion kan det bli krångligt när man inte förstår ens grunderna i teorierna som ligger bakom.

TV4, DN, SVT och Sveriges Radio har alla kvalitetsregler som måste uppfyllas för att en undersökning skall kunna bli en nyhet. De har alla det gemensamt att en undersökning baserad på ett självrekryterat urval inte uppfyller deras kvalitetskrav för att kunna återge en sanning i frågan. Problemen med självrekryterade paneler är många, men det landar delvis i att de saknar beräkningar av felmarginaler.

Idag (och troligtvis även i framtiden) saknas det helt teoretisk grund för att räkna ut felmarginaler på undersökningar genomförda på självrekryterat urval. Om det inte går att räkna ut en felmarginal innebär det i praktiken att man inte alls kan avgöra i vilken omfattning en undersökning stämmer. Det finns med andra ord ingen grund för att hävda att en undersökning i självrekryterad panel över huvud taget stämmer.

Har man en självrekryterad panel kan man bara med säkerhet uttala sig om man kan jämföra den med en annan undersökning som är genomförd på slumpmässigt urval. Men då har man ju redan ett facit och vet vad resultatet skall bli. Vilket i sig förtar nyhetsvärdet eftersom resultatet är detsamma som en annan undersökning. För man kan inte hävda att nästa undersökning kommer att vara lika träffsäker, inte ens i samma fråga om man saknar slumpmässigt urval.

Därför är det bra att flera redaktioner inte tar in självrekryterade undersökningar och har de kvalitetsregler som TV4, SVT, SR och DN har. Det som förvånar mig mer är de redaktioner som saknar denna spärr, och att TT saknar detta är nog märkligast. Har man tänkt igenom vad det faktiskt betyder när man behandlar undersökningar som saknar vetenskaplig grund som en nyhet/sanning?

Ett exempel på detta är att TT regelbundet publicerar en kvällstidnings egna politiska undersökningar och de institut som baserar sina undersökningar på självrekryterade paneler. En mediesökning ger cirka 100 nyheter från TT under året.

Sprider man nyheter som kanske inte är sanna, kan det snarare liknas vid ryktesspridning. Massmedia är fortfarande den grundläggande källan för allmänheten att bygga upp sin världsbild. Vi kan i allt högre grad notera att den upplevda världsbilden allt mer avviker från den faktiska, där opålitliga undersökningar som ofta genomförs enbart för att skapa istället för att hitta nyheter är en bidragande orsak.

Vill man som redaktion aktivt bidra till ryktes- istället för faktaspridning genom att inte ställa krav på åtminstone en vetenskaplig grund och en oberoende avsändare för de undersökningar som presenteras som sanningar?

Självrekryterade undersökningar brister i det allra mest grundläggande. Man försöker inte ens genomföra en undersökning korrekt och de bör därför inte kunna kvalificera som underlag för en nyhet.

Torbjörn Sjöström, vd Novus

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.