Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 20 April 2010, 10:52
Mälardalspaketet ökar starkt första kvartalet, framför allt på plats. Nu lanseras det nya affärsområdet Mälardalen Digital.
Ämnen i artikeln:
MälardalspaketetJa, det här är en produkt som ska öka tidningarnas packningsgrad på nätet.
Vilka nya annonser hoppas ni på?
Förhoppningen är dels att få in nationella annonsörerna som kan se Mälardalen som en väldigt viktig region och vilja särskilja den och jobba hårdare här. Dels att lokala annonsörer ska se det som ett enkelt och flexibelt sätt att testa närliggande marknader eller testa nätet.
Många mindre annonsörer som idag bara jobbar i print är nyfikna på nätet.
Ska ni göra Mälardalens annonsörer digitala
Nja, det är väl en naturlig utveckling som det är för många meder att man vill ha nätet som ett komplement till pappersannonseringen. Målet är inte att konvergera från papper till webb utan att skapa bra helhetslösningar för annonsörerna.
Vilka kanaler ingår i Mälardalen Digitalt?
Tidningarnas digitala upplagor. Men alla tidningar i paketet har mobila tjänster och vi har tillgång till dem också, så är det någon som vill testa det så paketerar vi ihop det.
Ni ökar försäljningen 30 procent första kvartalet?
Ja det är detaljist och varumärke som ökar, men framför allt ökar plats.
Är det en konjunkturindikator?
Ja, det är verkligen en konjunkturindikator att plats står för en stor del av ökningen.
Fem tidningar ingår: Dagens Nyheter, Vestmanlands Läns Tidning, Upsala Nya Tidning, Eskilstuna-Kuriren och Nerikes Allehanda.
Axel Andén
Ämnen i artikeln:
Mälardalspaketet