Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sjöfartsverket är Årets Rullgardin 2015

Publicerad: 5 April 2016, 05:16

För att man "visat prov på ihärdigt och mångsidigt motstånd mot granskning" när SVT:s Uppdrag Granskning avslöjade att helikopterköp för över miljarden var uppgjort på förhand.


Juryns motivering löd:

Under 2015 har Sjöfartsverket visat prov på ihärdigt och mångsidigt motstånd mot granskning. Myndigheten har i strid med gällande lagar och regler försvårat allmänhetens insyn genom att både ljuga om och hemlighålla avgörande uppgifter, dokument och händelser.

I samband med granskningen av helikopteraffären skickades ett mejl från företrädare för ledningen till Uppdrag Granskning där det uttycktes att offentlighetsprincipen vara kontraproduktiv. Samtidigt sekretessbelade Sjöfartsverket avgörande dokument för miljardaffären samt förnekade existens av dokument som senare visade sig finnas.

Under affären användes privata mejladresser under kontakten med företag och regeringen, vilka inte diariefördes. Sammanlagt spenderades också 1.3 miljoner kronor på arvoden till PR-konsulter, medierådgivare och jurister under mediebevakningen.

Utmärkelsen är Föreningen Grävande Journalisters sätt att uppmärksamma och visa sitt stöd för den granskande journalistiken. FGJ anser att Sjöfartsverkets hanterande av situationen uppfyller kriterierna för Årets Rullgardin:

Sjöfartsverket har motarbetat den granskande journalistiken i samband med stora och viktiga inköp av räddningshelikoptrar. Sjöfartsverkets ledning har genom sitt agerande begränsat möjligheterna till insyn genom att aktivt försvåra den journalistik som avslöjar eller skildrar väsentliga missförhållanden som allmänheten förut inte känt till.

Förra årets vinnare var Hässleholm. I år får Sjöfartsverket ta emot utmärkelsen under Grävseminariet i Göteborg den 8 april.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.