Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Siren fick rätt mot Bolagsverket

Publicerad: 12 Februari 2008, 08:24

Bolagsverkets rutiner hade flera brister. Det slår Justitieombudsmannen (JO) fast efter en anmälan från nyhetsbyrån Siren.


Den 3 april 2007 skickade nyhetsbyrån Sirens chefredaktör Matti Larsson en begäran till Bostadsverket om att få ut kopior på alla orena revisionsberättelser från bolag med en omsättning på över 100 miljoner kronor.

Den 18 april hade han inte hört något från dem och skickade därför en ny begäran.

Den 2 maj skickar Matti Larsson för tredje gången sin begäran till Bolagsverket. Först nu diarieförs den av verkets personal.
Den 4 maj skickade myndigheten ett svar som bland annat gick ut på att det inte fanns tid att gå igenom alla aktuella handlingar (16 649 stycken) samt att de kriterier som efterfrågades inte var sökbara begrepp i verkets register.

Något som Sirens chefredaktör upprördes över. Han anmälde därför Bolageverket till JO som nu har tittat på fallet och instämmer i kritiken.

Bolagsverkets handläggningsrutiner strider mot kravet på skyndsamhet som finns i tryckfrihetsförordningen och dessutom borde man meddelat ett skriftligt överklagbart avslagsbeslut anser JO.

Bolagsverket har nu, direkt beroende på Matti Larssons anmälan, skaffat nya rutiner som innebär att all inkommande post omedelbart diarieförs.

När det gäller avslagsbeslut menar verket att man inte nekat honom handlingarna utan det bara var ”konsekvenserna av ett praktiskt övervägande”.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.