Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Simon Sundén vill ta Ikea till den digitala världen

Publicerad: 10 November 2009, 08:48

Simon Sundén, sökexpert med fokus på sociala medier, är ny delägare på nystartade reklambyrån Honesty. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Honesty

När bytte du senast jobb, och var kom du då från?

– Jag arbetade från våren 2006 till september 2008 på Online Services AS som Partner Manager och SEO konsult innan jag gick över och startade upp Iconvert.

Vad tar du med dig från tidigare jobb?

– Erfarenheten av att jobba tätt tillsammans med designbyrå och webbyrå och hur man kan driva igenom sociala medier & SEO i deprojekten.

Hur ofta ska man byta jobb ­ och varför?

– Finns inget direkt svar här, men i internetvärlden är det vanligare att byta jobb oftare än i den traditionella världen. Jag anser att man ska byta jobb om det känns bra för ens utveckling och viktigast av allt – om man är nöjd över det man skapat på sitt nuvarande jobb. Känner man sig inte färdig på sitt nuvarande jobb bör man fundera en extra gång om man verkligen vill byta direkt.

Bjuda upp eller bli uppbjuden, vilket fungerar bäst?

– Både och. Finns en tendens att vi blyga svenskar inte vågar bjuda upp företag eller för den delen bjuda upp till dans. Förr handlade det om att vara snyggast på festen och bli uppbjuden, nu kan man bjuda upp själv – det är nya tider nu.

Ett jobb du skulle vilja göra?

– Ta IKEAs fantastiska koncept och marknadsföring och få det att fungera i den digitala världen.

Ditt roligaste uppdrag hittills?

– Att arbeta med sociala medier, bloggande, SEO & PR för en av Sveriges ”up and coming” banker.

Arbetskamraten du skulle vilja jobba med igen?

– Två personer: Lars Nordengren & Erik Nettelbrandt. Lars Nordengren var min chef på Online Services och har ett extremt entreprenöriellt driv. Erik Nettelbrandt, Avantime, för att han benkoll på allting och är en fantastisk analytiker.

Vad är det ni på Honesty ska bygga som är helt annorlunda?

– Vi vill föra samman det bästa från den digitala världen i form av sociala medier, SEO, konvertering och kommunikation med den klassiska reklamvärlden. Det är dags att släppa fördomarna som finns mellan reklamvärlden och den digitala världen och utnyttja varandras styrkor. Med det team vi har och kommer att skapa är vi övertygade om att vi kommer ha en fantastisk mix.

Läs mer:

Simon Sundéns sajt Joinsimon.se

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Ämnen i artikeln:

Honesty

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.