Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Siktet inställt på 15 000 Ipad-läsare

Publicerad: 25 November 2010, 11:57

15 000 läsare på Ipad-versionen. Det hoppas Sydsvenskans annonschef Peter Wallentin på om ett par år.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanIpad

I dagsläget behöver inte Sydsvenskans säljare slita för att få annonsörer att pröva att gå i Ipad-versionen.

Det är ett superstort intresse. Trots att det inte finns någon räckvidd alls i dagsläget, säger Peter Wallentin.

Det finns tre format att välja på när Ipad-tidningen blir skarp. Hel, halv och stående tredjedelssida. Alla går ladda med såväl interaktivitet som rörligt innehåll. Listpriset är en tredjedel av vad det kostar att gå i print.

Är det samma möjligheter till rabatt som i print?

   Förhoppningsvis inte. Där är vi för generösa.

Det gäller att locka till sig annonsörer utan att ge avkall på att Ipad-versionen är en premium-produkt. Något som kan utveckla sig till en besvärlig balansgång. Men märker Sydsvenskans annonsavdelning att prisbilden inte stämmer överens med vad marknaden anser är man beredd att ta en diskussion enligt Peter Wallentin.

Men i nuläget tror han att den nya produkten ska vara det som ger de digitala intäkterna en rejäl skjuts. Varumärkesannonseringen kan öka tack vare plattans goda visuella egenskaper. Och eftertexten kan få draghjälp om den kopplas samman med profilannonsering tror Peter Wallentin.

Det finns två stora begränsande faktorer i dagsläget som han ser det. Dels att den sammanlagda tyngden på filen inte blir för stor.

   Det ska inte ta en halvtimme att ladda ner den.

Dels att byråerna ännu inte lärt sig ta fram annonsmaterial för Ipad.

Men där har vi folk som kan hjälpa till.

Den nya plattformen kommer också att locka till sig annonsörer som inte gått i någon större utsträckning i print tidigare. Inte minst om Citypaketet får till en bra lösning. Sydsvenskan och DN använder båda News+, sannolikt kommer inte GP att välja Bonniertidningarnas verktyg. Något som kan ställa till det när det gäller annonssamarbetet.

   Men det kommer att lösa sig, säger Peter Wallentin. Fast på sikt tror han på att ta fram någon branschstandard.

Allt hänger dock på en sak. Att Ipad-tidningarna får en tillräcklig räckvidd.

I år och nästa år spelar nog räckvidden inte så stor roll. Men om tre år skulle 15 000 prenumeranter kännas väldigt bra.

Så blir Bonniers morgontidningar i läsplatta

Ämnen i artikeln:

SydsvenskanIpad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.