Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sidbytaren ångrar dissandet av nätannonser

Publicerad: 9 September 2010, 09:17

Det är räckvidden mediehusen ska vara rädda om. Därför kan de på sikt bli tvungna att ge bort sina tidningar. Det menar Mälardalspaketets förre vd Andreas Löwgren som nu gör vad han kan för att minska dagspressens annonsintäkter.


Ämnen i artikeln:

Mälardalspaketet

Fortfarande är det första person pluralis som gäller för Andreas Löwgren när han pratar om dagspress. Ändå har det gått över ett och ett halvt år sedan han slutade som vd för det framgångsrika annonsbolaget Mälardalspaketet och började som försäljningschef på Hemnet.

Fram till sidbytet i februari 2009 såg han på nätannonser som något man mest använde för att krydda printerbjudanden. Detta eftersom han som printsäljare, fyra år tidigare, kunde slänga med ett par tre bannerannonser om priset för en helsida var för högt.

Ett beteende som ger kunderna intryck av att nätannonser inte är speciellt värdefulla menar Andreas Löwgren.

Men det är bara att erkänna att jag har agerat så under första delen av 2000-talet, säger han.

Dissande av det som går på nätet har inneburit att mediehusen haft en onödigt tuff uppförsbacke när det gäller att ta betalt för de annonser som går på nätet menar han.

Dock gäller det för dem att spänna musklerna. För i framtiden kommer annonsintäkterna växa ordentligt i betydelse tror han. Vill man ta betalt för tidningen kan det handla om en ren distributionsavgift. Något som i så fall skulle vara att gå tillbaka till en gammal affärsmodell:

När Eskilstuna-Kuriren startades kördes det ut buntar till ett antal ställen där vem som helst kunde hämta den. Men den som ville och hade råd kunde betala för att få den hemburen.

Med en sådan strategi skulle dagstidningarna troligen öka antalet läsare samtidigt som det i alla fall skulle bli vissa prenumerationsintäkter menar Andreas Löwgren.

För vår största utmaning i framtiden blir att behålla, eller helst stärka, räckvidden.

Första person pluralis igen. Fast även om hjärtat är kvar i pappersvärlden är hjärnan inställd på vad som händer på nätet. Men steget över till en helt digital verksamhet var svårare än väntat för honom:

   Det var mycket mer komplext än jag trodde. Kanske visste jag det innerst inne men jag ville i så fall inte ens erkänna det för mig själv.

Och eftersom han som chef måste ha största möjliga kunskap om verksamheten blev det till att hårdplugga termer och teknik. Något han inte var så insatt i när han började.

Men att ta på sig ett uppdrag där man själv ligger lite under den kompetens som krävs är en rolig utmaning.

Det och att få bygga upp en egen organisation var två tunga orsaker till varför han tog klivet till Hemnet.

Att gå över till renodlat digital försäljning handlar mycket om att sluta använda räckvidd och observation i retoriken utan istället framhäva klick och aktion. Men också att försöka använda dagspressens paradgren i den nya kanalen. För bland det första han gjorde på sin nya arbetsplats var att ansluta Hemnet till Orvesto. Förmågan att ha hög kännedom om läsarna och förvandla det till målgrupper är bland dagspressens bästa egenskaper menar Andreas Löwgren.

Alla har kommit långt där. Sedan har några kommit ännu längre. Fast det finns alltid mer att göra.

Han strör också rosor över RAM och analysarbetet som bedrivs där:

   Det är mycket viktigt att kunna bevisa allt från observation till handling för kunderna.

I grunden är det dock samma faktor som skapar bra nätsäljare som dito printsäljare.

   Det handlar om relationer, relationer och relationer. Alla gör affärer med människor. Har du som kund fått två likvärdiga och fullgoda erbjudanden går kontraktet till den som du har fått bäst kontakt med. Det kan jag lova.

Det skiljer inte heller speciellt mycket mellan en digital säljorganisation och en i printvärlden. Bortsett att det kanske är något större fokus på teknik i den förstnämnda.

   Man kan kanske tro att det ska vara kortare beslutsgångar här men så har jag inte upplevt det, säger Andreas Löwgren.

I dag är hans uppdrag att öka försäljningen av Hemnets företagsannonser. Något som bland annat ska ske genom att ta pengar från dagspress.

   Hemnet kommer aldrig att komma i närheten av att konkurera ut någon på den lokala marknaden. Men kanske kan vi vara ett komplement.

Han vill inte stänga några dörrar för ett framtida samarbete med något lokalt mediehus.

   Skulle det dyka upp någon anledning att diskutera är jag beredd. Men sedan är det ju upp till ägarna (se faktaruta) också, säger Andreas Löwgren.

Andreas Löwgren

…började som försäljningschef på Mälardalspaketet 2005 efter att ha jobbat som säljare på VLT under ett antal år. Under hans period på paketet ökade omsättningen med 400 procent. Vilket inte bara är beror på honom understryker Andreas Löwgren:
   Det går bra när folk gör ett bra jobb. Sedan hade vi konjunkturerna med oss också.
…utsågs till Sveriges mäktigaste säljare 2008 av tidningen Resumé.

HEMNET
…ägs av Fastighetsmäklarförbundet FMF, Swedbank Fastighetsbyrå, Mäklarsamfundet Bransch, Svensk Fastighetsförmedling, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten.
…har 1,3 miljoner unika besökare per vecka. I genomsnitt stannar varje besökare 18 minuter på sajten.
…mäklarna är innehållsleverantörer, intäkterna kommer från försäljning av övriga annonser.

MÄLARDALSPAKETET:
…består av Dagens Nyheter, Eskilstuna-Kuriren, Nerikes Allehanda, Upsala Nya Tidning och Vestmanlands Läns Tidning.
…genombrottet kom 2007 då omsättningen fördubblades under årets första fyra månader.
…har nyligen lanserat ett digitalt paket som erbjuder cirka 1,8 miljoner unika läsare per vecka. Ett mobilt paket kommer inom kort.

Ämnen i artikeln:

Mälardalspaketet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.