Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sex frågor till Anders Ericson

Publicerad: 4 Juni 2002, 17:07

Pressens Tidnig ställer sex frågor till Anders Ericson, 37, som i oktober blir ny VD för Annonsörföreningen. Han är i dag marknadschef på Telia Electronic Commerce.


Viktigaste frågan att ta itu med?
Annonsörföreningen har hamnat i kölvattnet på Reklamförbundet. Det vill jag ändra på. Vi måste satsa hårdare på utbildning och göra annonsörerna mer kunniga.

En av orsakerna till att du fått VD-jobbet är att du ”besitter goda kunskaper om ny medier”. När tar Internet-annonseringen fart på allvar?

Inom ett par år borde vi märka en klar skillnad. Men tyvärr finns det en övertro på Internet som varumärkesbyggande medium. Internet lämpar sig bäst för utbudsannonsering.

Din företrädare Bo-Östen Johansson har länge tyckt att dagspressen borde redovisa sina upplagor mer ofta. Det skulle ge annonsörerna en bättre service?

Jag vet inte hur mycket upplagorna varierar under året. Jag har för lite koll på det för att i dag kunna ge något svar.

Vi testar om du har bättre koll på den lilla reklamkakan: vet du hur stor del av reklampengarna som satsas i dagspressen?

Oj då, jag skulle tippa på 52 procent.

Nära. Rätt svar för 1998 är cirka 60 procent. Vad tycker du att dagspressen borde bli bättre på för att behålla sin position?

Sluta upp med bilagehysterin. Rena reklambilagor tror jag inte på. De lägger man bara åt sidan om man inte redan är frälst. Det måste vara bättre att få annonsörerna att koncentrera sig på att synas inne i den vanliga nyhetstidningen. Skillnaden i pris är ju inte så stor.

Vilka tidningar läser du?

Dagens Nyheter för bredden och Svenska Dagbladet för fördjupningen. Andra favoriter är Dagens Industri, Auto Motor & Sport, Pop, Veckans Affärer och Computer Sweden.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.