Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sex av tio såg tv-reklam inför EU-valet

Publicerad: 1 Juli 2009, 09:32

Sex av tio svenskar såg partiernas tv-reklam inför EU-valet. Men betyget är lågt, bara två av tio tyckte att den var underhållande.


Ämnen i artikeln:

TV4

Undersökningen har gjorts av Novus Opinion på uppdrag av TV4. 1 000 personer har intervjuats. Resultaten redovisades i Almedalen i dag.

I år var första gången som politisk reklam visades i tv. De fem borgerliga partierna köpte reklamutrymme, medan oppositionen avstod.

En majoritet av de tillfrågade, 56 procent, tror att tv-reklamen bidrog till att det blev ett större valdeltagande än väntat.

Jan Scherman, vd för TV4, säger i ett pressmeddelande att han tycker att undersökningen visar att allmänheten anser att politisk tv-reklam är okontroversiell.

Mest positiva är de unga. 37 procent av dem tror att tv-reklam kan göra det lättare att välja parti i riksdagsvalet 2010.

TV4 planerar att fortsätta med den politiska tv-reklamen redan till hösten vid kyrkovalet och efter det riksdags-, landstings- och kommunalvalen 2010.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.