Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

SDR öppen för tidningar

Publicerad: 12 Juni 2003, 06:57

Svensk Direktreklam, SDR, kan tänka sig att samarbeta med distributionsföretagen. Posten däremot är kallsinnig. Detta framkom på Tidningsutgivarnas och Ifra Nordics distributionsdag på Arlanda.


– Jag är förvånad att jag inte blivit uppbjuden tidigare, sa Birgitta Kaaling-Wukics från SDR. Vi kan säkert hitta samarbetsmöjligheter, både i städer och på landsbygden.
Postens produktchef Annelie Björnsdotter-Lundqvist försäkrade att tidningsdistribution är en kärnverksamhet för Posten men var inte optimistisk om samarbete.
– Vi har svårt att se synergier som ger kostnadsreduceringar för Posten, sa hon.
Bud på heltid
MTD Morgontidningsdistributions vd Lars Callenfors var tydlig:
– Samverka måste vi göra för att klara oss. Går det inte med Posten så kanske med SDR och Citymail. Det är inte en fråga om utan när.
Utredare från Framkom skissade på en förändring av tidningsbudens verksamhet. Flera runder per dag, större volymer och mer avancerade tekniska hjälpmedel ställer krav på investeringar från företagen. Resultatet kan bli heltidsarbeten och mindre personalomsättning i städerna.
TORBJÖRN von KROGH

Hotar med namnlista mot höjningen

Nya Dagen kommer fyra dagar i veckan. Upplagan är riksspridd och postdistribuerad. Postens prishöjning slår hårt mot tidningen. Den är oförskämd anser chefredaktören Daniel Grahn.

För två veckor skrev Anders Gustafsson i tidningen Nya Dagen en krönika med rubriken ”Posten ska inte få sätta punkt för tidningssagan Nya Dagen”. Prishöjningarna är orimliga, ”för att inte säga oförskämda” med sina 15 procent i år och kanske lika mycket nästa år.
”Någon förhandling är det aldrig tal om, Posten dikterar, alla invändningar hänvisas till ansvarig minister Leif Pagrotsky. Klaga hos honom, säger man, det är hans fel. Och det är precis vad vi tänker göra. Vi tänker prata med Pagrotsky, och hjälper inte det så går vi till Han Som Bestämmer, och hjälper inte det kommer vi att starta namninsamlingar, och hjälper inte det?”
– Vi håller på med opinionsarbete på en massa fronter och vi ger oss inte, säger Daniel Grahn. Vi har vänt 13 miljoner i förlust för några år sedan till två miljoner plus förra året. Postens höjningar gör att vi riskerar miljoner i förlust igen. Det rycker undan benen på oss och det accepterar vi inte.
TORBJÖRN von KROGH
(Läs mer om portohöjningarna i Pressens Tidning nr 19/20-02 samt 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 och 9-03)

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.