Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schweizisk gratissyster stark konkurrent till betaltidning

Publicerad: 13 Augusti 2009, 03:29

Schweiziska tryckta medier kommer inom de närmaste månaderna att genomgå väsentliga förändringar, skriver newspaperinnovation.com. Betalda tabloiden Blick byter återigen  koncept och dess gratissyster Blicka-am-Abend kommer med två nya editioner.


Konkurrensen mellan gratistidningarna i de västra fransktalande delarna av landet kommer att upphöra i och med att 20 Minuten vänder sig mot de mer lokala marknaderna Luzern och St. Gallen. 20 Minuten ska, troligen i denna månad,  också starta en mötesplats på nätet.

Meningen är att tidningen också ska gå samman med Le Matin Bleu, ett resultat av  sammanslagningen av tidningshusen Tamedia och Edipresse, men först måste det schweiziska konkurrensverket säga sitt.

Efter att, i likhet med svenska DN, ha haft sporten integrerad upp-och-ner i en sektion ska Blick i oktober återgå till att ge den en egen sektion så att familjemedlemmar kan dela upp tidningen sig emellan.

Blicks problem, skriver newspaperinnovation.com, är att den inte bara känner av konkurrensen från gratistidningen 20 Minuten utan också från sin gratissyster, som är betydligt mer framgångsrik än sin föregångare Heute, men trots det inte tjänar några pengar.

Ytterligare ett led i förändringsarbetet är att Blick, Blick-am-Abend och Sontags-Blick får gemensam redaktion.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.