Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsteds papper tappar 18 procent – nätet fortsätter växa

Publicerad: 14 Augusti 2009, 01:39

Schibsted har tappat 20 procent av annonsintäkterna under andra kvartalet. Sammanlagt har intäkterna minskat med 400 miljoner norska kronor, 12 procent. Men nätintäkterna fortsätter att växa, nu med 5 procent. Och marginalen på nätet är 19 procent.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Schibsted är stark – och marknadsledande – på tidnings- och nätverksamhet i Sverige och Norge. Därför blir koncernens resultat en viktig värdemätare på trend och konjunktur.

Under andra kvartalet har koncernens papperstidningar, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Aftenposten och VG framför allt, tappat 18 procent av sina intäkter. Dock ger de fortfarande en vinst, med 5 procents marginal.

Nättidningarna, Aftonbladet.se och VG.no ohotat störst, har ökat intäkterna med 2 procent, men är i omsättning fortfarande bara drygt 13 procent av papperstidningarna. Vinstmarginalen för nättidningarna har rasat från 24 procent till 4.

De framgångsrika köp- sälj- och servicesajterna fortsätter att växa, nu med 6 procent. Vinstmarginalen är i nivå med andra kvartalet i fjol, nu 24 procent.

Fortfarande är pappret kärnan i Schibsted, andra kvartalet med 1 898 miljoner norksa kronor. Men nätet utgör en allt större del, säljsajetrna omsatte 671 miljoner och nättidningarna 256 miljoner.

I pressmeddelandet till kvartalsrapporten skriver Schibsted att sparprogrammet som på helåret ska sänka kostnaderna med 1 miljard hittills i år gett 400 miljoner varav 250 miljoner andra kvartalet. Koncernen har nu 430 anställda färre.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.