Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsteds nät ger starka resultat – och Svenskan förbättrar

Publicerad: 15 Augusti 2008, 04:17

Under andra kvartalet växte Schibsteds internetintäkter med 30 procent. Nätet står nu för 54 procent av rörelseresultatet. I sin helhet ökade koncernens omsättning och vinst. Svenska Dagbladet förbättrade sitt resultat till 21 miljoner.


Schibsteds mycket framgångsrika satsning på nätet fortsätter. I dagens rapport visar Aftonbladet Nya medier och kassakon Blocket ytterligare resultatförbättringar tillsammans med norska sökmotorn Finn. Hitta.se når nu break even.

Koncernen omsatte under andra kvartalet 3,57 miljarder norska kronor, 2,3 miljarder är papperstidningsverksamhet – en svag minskning – 250 miljoner är internettidningar – en ökning med 27 procent mot i fjol – 644 miljoner är sökmotorer och köp&sälj-sajter – en ökning med 31 procent – och 288 miljoner är rörligt, som också minskad något.

Rörelseresultatet för koncernen i sin helhet ökade från 413 miljoner norska kronor i fjol till 426 andra kvartalet i år.

Säljsajten Finn ökade omsättningen med 32 procent och hade en rörelsemarginal på omkring 40 procent. Blocket omsatte 125 miljoner andra kvartalet med en rörelsemarginal på 62 procent. De spanska sajterna ökade omsättningen med en bibehållen marginal omkring 40 procent.
Hitta gjorde för första gången ett positivt resultat under andra kvartalet, 1 miljon, mot en förlust på 7 miljoner för ett år sedan.

Aftonbladet Nya medier har på ett år vuxit med 51 procent och omsatte andra kvartalet 115 miljoner med en rörelsemarginal på 42 miljoner.

Om nätet går bra är det ”blandat” resultat på papperssidan.

Svenska Dagbladet ökade sitt resultat starkt från 15 miljoner andra kvartalet i fjol till 21 miljoner i år. Annonsintäkterna ökade med 9 procent.

Aftonbladet ökade också rörelseresultatet till 74 miljoner mot 62 i fjol. Det motsvarar en marginal på 13 procent. Upplagan faller, men intäkterna håller sig tack vare prishöjningen i fjol. Också Aftonbladet ökar sina annonsintäkter.

Upplageintäkterna för de norska stortidningarna VG och Aftenposten håller sig tack vare prishöjningar.
Aftenposten höll sin omsättning, men resultatet försämrades från 93 till 75 miljoner norska kronor. Fastighets- och platsannonser minskade med omkring 10 procent.

I Frankrike slår gratistidningen 20 Minutes slagit läsarrekord

På den spanska, franska och italienska marknaden är det problem för eftertextannonserna. Minskningen av intäkterna är dramatisk.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.