Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsteds mål: störst i världen på rubrik

Publicerad: 29 Februari 2012, 12:59

Schibsted siktar på att bli världsledande på rubrikannonser.


Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocket

Schibsted har startat blocketliknande sajter runt om i världen, bland annat sajten Sahipasand i Indien, som Medievärlden tidigare skrivit om.

På 3 – 5 års sikt ska Schibsted vara störst i världen på rubrikmarknaden, sade Rolv Erik Ryssdal på ett möte för investerare och analytiker i London igår.

”Rubrik är ett spel där vinnaren tar allt, och då är det bättre att ha en nummer ett-position än tre-fyra nummer två-positioner. Det är vårt mål att ha så många nummer ett-positioner som möjligt”, säger Rolv Erik Ryssdal.

De senaste åren har Schibsted investerat cirka 450 miljoner norska kronor på nya sajter. De kommande åren blir det ytterligare 500 miljoner sade Ryssdal också.

Schibsted får nu 40 procent av intäkterna och 55 procent av vinsten på 2,2 miljarder norska kronor från verksamheterna på nätet.

Omsättningen från rubriksatsningarna är nu 3,5 miljarder och resultatet 1,1 miljarder norska kronor. Det innebär att Schibsted nu tjänar mer pengar på rubriksajterna än på mediehusen.

Dessutom är tillväxttakten för intäkterna från rubrikannonser 20 procent.

Schibsted lanserar Blocket i Indien

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocket

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.