Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsteds ledning till motattack

Publicerad: 5 Oktober 2012, 07:08

Aftonbladet köpte vi med hjärnan, Svenska Dagbladet köpte vi med hjärtat. Nu svarar Schibsteds ledning på kritiken från Mats Svegfors.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalMats Svegfors

Svenska Dagbladets förre chefredaktör Mats Svegfors hävdade i Aftonbladet att tidningens ägare, Schibsted inte vet vad de gör. Nu går mediekoncernens svenska ledning, koncernchef Raoul Grünthal och ordförande Gunnar Strömblad, till motattack:

Mot bakgrund av de framgångar som Schibsted har skördat de senaste åren är detta ett häpnadsväckande påstående. De flesta objektiva bevakare, även våra konkurrenter, skulle nog tillstå att vi inom Schibsted ändå har en viss insikt i mediemarknadens utveckling.

Grünthal och Strömblad menar också i sin artikel i Aftonbladet att den ledning som fanns på tidningen när Schibsted köpte Svenska Dagbladet 1998 hade gett upp. Och att planerna på att låta Bonnier få köpa skulle inneburit ett monopol på morgontidningsmarknaden i Stockholm. Bakom Schibsteds beslut att kliv in på den marknaden var intresset för kvalitetsjournalistik och mångfald avgörande drivkrafter.

De menar också att Mats Svegfors ifrågasättande av Schibsteds intresse för god journalistik som väl magstarkt.

Svegfors om SvD: ”Nyheter, kultur och opinion ska få dö i skönhet”

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.