Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted växer och gör starkt resultat

Publicerad: 15 Februari 2008, 08:51

Schibsted växer starkt. Omsättningen ökade med 17 procent med något ökad vinstmarginal 2007 jämfört med 2006. Men det gick långsammare mot slutet av året, bland annat tappar Aftenposten platsannonser.


Schibsted ökade sin omsättning 2007 med i det närmaste 2 miljarder norska kronor, från 11, 65 miljarder till 13,61.
Nettovinsten ökade från 1,45 till 1,7 miljarder. Det visar det preliminära bokslut styrelsen klubbade igår.

Det fjärde kvartalet fortsatte omsättningsökningen, 3,62 miljarder NOK mot 3,49 i fjol. Men nettovinsten minskade, från 447 till 410.

I sitt pressmeddelande listar koncernen viktiga händelser och förhållanden:

Intäkterna från olika nätverksamheter ökade under fjärde kvartalet i fjol med 31 procent.

För hela året ökade vinsten från säljsajterna FINN, VG Nett och Blocket starkt.

Norska kvällstidningen VG tappar i upplaga, men kompenserade intäktsbortfallet genom en prishöjning på söndagar.

Gratistidningen 20 Minutes gav för första gången ett positivt resultat.

TV7 är sålt, men Punkt Se belastar med sin förluster. Dock ökar läsartalen.

Två tecken på en vikande konjunktur listar Schibsted:

Platsannonserna minskade i Aftenposten – Norges stora morgontidning – under senare delen av 2007.

Det ser mörkt ut för den spanska ekonomin, vilket påverkar rubrikannonseringen som Schibsted har där på nätet.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.