Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted växer med nätet – Aftonbladet bekymret

Publicerad: 2 November 2007, 08:58

Schibstedkoncernen har fortsatt en stark utveckling när tredje kvartalet redovisas - och det är nätet som drar. Nätaktiviteterna växte med 40 procent och utgör nu 56 procent av vinsten. Aftonbladet har det tungt, medan Svenska Dagbladet växer, men håller nere vinsten med nysatsningar.


Schibstedkoncernen har till och med september omsatt 9 988 miljoner norska kronor. I fjol samma tid 8 161 miljoner. Bruttoresultatet hittills i år är på 1 353 miljoner, mot 1 005 i fjol.
Enligt delårsrapporten kostade nya projekt sammanlagt 121 miljoner under tredje kvartalet.

Nätsatsningarna går starkt. Hittills i år har nätet omsatt 1 957 miljoner norska kronor, och ger en vinst på 429 miljoner, det vill säga, 20 procent av intäkterna, 57 procent av vinsten. Det är rubrikannonsverksamheten som gläder mest.

Resultatet hade varit ännu bättre utan förlusterna, 60 miljoner, för de omfattande nysatsningarna.

Koncernens ägare är inte nöjda med att det rinner iväg så mycket pengar på nya satsningar. Man har beslutat att hålla igen under 2008. I det sammanhanget ska Schibsted Søk minska ”kostnadsbasen” med 130 miljoner.

Aftonbladetkoncernen har problem – redovisade i särskild artikel.

Svenska Dagbladet växer, resultatet hittills i år är på 34 miljoner mot 19 i fjol. Tredje kvartalet växer annonsintäkterna på pappret med 14 procent och upplageintäkterna med 3 procent. Det går alltså bra. Det som håller nere resultatet är satsningarna inom svd.se och e24.se.

I Norge går tidningarna, framför allt Aftenposten, mycket bra. Den stora morgontidningen har hittills i år ökat vinsten från 233 i fjol till 392 i år. Nätverksamheten ger mer vinst än pappret.
Aftenposten har stark annonstillväxt, samtidigt som pappersupplagan ökar.

Norges stora kvällstidning VG, går också bra, men har mer traditionellt 196 miljoner i vinst på pappersverksamheten, 92 miljoner från nätet.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.