Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Schibsted utmanar Bonnier – vill bli störst i Skandinavien

Publicerad: 7 Januari 2009, 14:18

Enligt koncernchef Kjell Aamot ska Schibsted bli det ledande mediaföretaget i Skandinavien och det mest attraktiva i Europa. Nästa år ska koncernens lönsamhet förbättras med 600 miljoner svenska kronor.


Ämnen i artikeln:

SchibstedBonnier

Redan i november i fjol informerade Kjell Aamot om kommande rationaliseringar inom koncernen. På ett seminarium för finansanalytiker i Köpenhamn i dag utvecklade koncernchefen planerna ytterligare.

Det handlar om en lönsamhetsförbättring på omkring 600 miljoner kronor som ska ske i form av kostnadsbesparingar, synergieffekter, minskade nysatsningar och ökade förtjänstmöjligheter. Av de 600 miljonerna är 340 miljoner kostnadsnedskärningar. Intäkterna ska växa med 45 miljoner. Synergieffekterna ska ge 60 miljoner medan färre nya projekt ska ge besparingar på 85 miljoner kronor.

Nästa år kommer Schibsted nästan uteslutande att satsa på nätet på nya marknder. Det rör sig främst om rubrik- och katalogtjänster efter samma mönster som Blocket och Finn.

Kjell Aamot kommer att presentera de nya planerna i detalj den 27 februari i samband med offentliggörandet av Schibsteds resultat för det fjärde kvartalet 2008.

På mötet i Köpenhamn redogjorde Kjell Aamot för Schibsteds utveckling sedan börsnoteringen 1992. År 1994 var koncernen uteslutande etablerad i Norge; omsättningen låg på drygt tre miljarder kronor. Fjorton år senare hade Schibsted en omsättningen på 15 miljarder kronor i totalt 22 länder.

Schibsted betraktar i dag Skandinavien som sin hemmamarknad, där man nu vill utmana Bonniers om att inta förstaplatsen. Bonnier har i dag en omsättning på 30 miljarder kronor, vilket alltså är dubbelt så mycket som Schibsteds. Men därutöver vill Schibsted erövra mer av mediamarknaden ute i Europa. Det ska framförallt ske genom att exportera de skandinaviska nätframgångarna.
Christer  Källström

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

SchibstedBonnier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.